آيا امام گفت: "آب و برق مجاني مي شود"؟!

يکي از شبهات مطرح راجع به انقلاب و امام راحل (ره)، عدم تحقق وعدۀ امام راحل مبني بر" مجاني کردن آب و برق"، به مردم است.

ادعا مي شود که امام، در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷در بهشت زهرا سلام الله عليها به مردم وعده داد که به شما آب و برق مجاني مي دهيم و به اين وسيله و با وعده هاي غير واقعي درصدد فريب و همراه نمودن مردم بر آمدند. امري که با سيرۀ امام (ره) اصلاً قابل جمع نمي باشد و اين مسأله براي دوست داران و ياران امام، امري بسيار ناراحت کننده و سؤال برانگيز است. عده اي از منتقدين نيز معتقد هستند اصلاً اصل چنين وعده اي از لحاظ کارشناسي صحيح نيست و همان بهتر که محقق نشد. چرا بايد توزيع انرژي رايگان باشد؟ آنهم براي مردم ما که اين قدر در مصرف بي رويه کارنامۀ غير قابل قبولي دارند! و معتقدند اصل وعدۀ مذکور يک وعدۀ غير کارشناسي و ناپخته مي باشد.

اما چند نکته در پاسخ به اين مسأله:

۱) به ادعاي منتقدين و مخالفين، اين سخنان پس از پيروزي نهضت است. شاه فرار کرده است، امام با استقبال بي نظير و عاشقانۀ ميليون ها نفر، پس از سال ها تبعيد به ايران آمده است. مردم چنان شوق و شوري به امام دارند که از مهرآباد تا بهشت زهرا به دنبال ماشين امام مي دوند، با قطع پخش تلوزيوني سخنراني امام، در بسياري از شهرها مردم از عصبانيت تلوزيون ها را مي شکنند و به خيابان مي ريزند. رژيم شاه و دولت مقوايي بختيار، در حال غرق شدن دست و پا مي زند و هرگز اميدي به موفقيت رژيم گذشته نيست.

بااين مقدمه روشن مي شود که امام با اين وعده ها انقلاب را به پيروزي نرسانده و توده ها را براي انقلاب اسلامي مورد نظر خود بسيج ننموده است چرا که قبلا اين اتفاق(پيروزي انقلاب) افتاده است. پس مردم با وعده هاي آب و برق مجاني و قيام نکرده اند. اما اين شبهه به جاي خود باقي است که امام اين وعده را براي به شور و شوق درآوردن مردم، و حمايت آنان در ادامۀ راه، بيان فرموده باشند!

حالا بپردازيم به مستندات و اصل سخن امام راحل و توضيح آن. سوال اول اين است که:

چه کسي اولين بار اين وعده را به مردم داد؟

اين وعده (مجاني کردن آب و برق) به هيچ عنوان در بهشت زهرا، يعني در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ از طرف امام بيان نگرديده است! از بسم الله سخنان امام تا والسلام آن چنين جمله اي وجود ندارد که عده اي ادعا مي کنند چرا سخنان کامل امام در بهشت زهرا پخش نمي شود؟!(متن کيهان وقت در سايت ها موجود است از بسم الله تا والسلام)

اولين بار اين وعده در تاريخ ۸ اسفند ۱۳۵۷ توسط سخنگوي دولت موقت، عباس امير انتظام با قيدي قابل تأمل اعلام مي گردد:" براي کم درآمدها آب و برق مجاني مي گردد."

با بررسي ها بعمل آمده مشخص مي گردد که امام سه بار راجع به آب و برق مجاني سخن گفته اند؛

مقطع اول اين سخن نه در بهشت زهرا، که در پيام ۱۴ ماده‌اي نهم اسفند سال ۵۷، قبل از ترک تهران به مقصد قم با توجه به وضعيت حاکم بر کشور و بالا رفتن انتظارات مردم و قول و قرارهاي بعضي سران و رهبران انقلاب بعد از اعلام دولت موقت، خطاب به ملت ايران مي‌فرمايند:

«من به دولت راجع به مجاني کردن آب و برق و بعضي چيزهاي ديگر فعلا براي طبقات کم‌بضاعتي که در اثر تبعيضات خانمان‌ برانداز رژيم شاهنشاهي دچار محروميت شده‌اند و با برپايي حکومت اسلامي به اميد خدا اين محروميت‌ها برطرف خواهد شد، سفارش اکيد نمودم که عمل خواهد شد.» (صحيفه امام، ج۶، ص۲۶۲)

با فاصله يک‌روزه از پيام قبلي، در بدو ورود به قم (۱۰ اسفند ۵۷) در سخنراني مدرسه فيضيه فرمودند: «ما علاوه بر اينکه زندگي مادي شما را مي‌خواهيم مرفه بشود، زندگي معنوي شما را هم مي‌خواهيم مرفه باشد. شما به معنويات احتياج داريد. معنويات ما را بردند اينها. دلخوش نباشيد که مسکن فقط مي‌سازيم، آب و برق را مجاني مي‌کنيم براي طبقه مستمند، اتوبوس را مجاني مي‌کنيم براي طبقه مستمند، دلخوش به اين مقدار نباشيد. معنويات شما را، روحيات شما را عظمت مي‌دهيم؛ شما را به مقام انسانيت مي‌رسانيم.» (صحيفه امام، ج۶، ص ۲۷۳)

مجددا روز بعد (روز جمعه ۱۱ اسفند ۵۷) در کتابخانه مدرسه فيضيه (خطاب به خبرنگار روزنامه اطلاعات) مي فرمايند: «هر چه زودتر بايد مشکل مسکن براي بي‌خانمان‌ها و فقراي ايران حل گردد و براي هر خانواده، مسکن مورد نيازشان تأمين شود، آب و برق براي فقرا و بي بضاعت‌ها بايد مجاني گردد. به نظر من بيشتر انقلابيون واقعي يعني آنها که نيروي عظيم و کوبنده اين انقلاب بودند، مردم غير مرفه بودند. کساني که بيشترين کشته ها را دادند و با نيروي ايمان واقعي و اعتقاد راسخ، باعث پيروزي انقلاب شدند، همان کساني بودند که به هيچ وجه اشرافي و مرفه نبودند و از طبقه پابرهنه بودند.» (صحيفه امام، ج۶، ص ۲۹۷)

در سخنان حضرت امام (ره) دو نکتۀ مهم به چشم مي خورد. اول اينکه اين وعده، وعده اي موقتي است اولين بار امام (ره) از کلمۀ "فعلا" استفاده مي کنند و بدين صورت، جواب يکي از سؤال ها حل مي شود که مي گفت توزيع رايگان انرژي به مردم، امري غير کارشناسي است. چرا که امام چنين تفکري ندارد و ناظر به فقر و سختي فعلي وعده اي را مطرح مي سازند نه يک سياست اقتصادي دائم و البته امام در سخنراني ۱۰ اسفند تأکيد مي کنند که هدف ما اين مسائل نيست بلکه هدف اصلي ما از انقلاب رشد رفاه معنوي شماست و شما به اين رايگان شدن براي مستضعفان دلخوش نباشيد.

دوم اينکه اين وعده در هر سه مرتبه براي مستمندان ذکر شده است نه عموم مردم که اين هم تحقق يافت. تحقق آن به اين گونه بود که ميزان مشخصي از مصرف تا مدت ها بعد از انقلاب رايگان بود و افزايش مصرف نسبت به آن ميزان معين هزينه داشت، ضمن اينکه براي تحقق وعده هاي اقتصادي امام (ره) حساب صد امام- کميتۀ امداد امام خميني- بنياد مسکن- بنياد مستضعفان- جهاد سازندگي و... راه اندازي گرديد و با بضاعت خود به سرعت به سامان دادن وضعيت معيشتي، بهداشت و بي سرپناهي فقرا در سراسر کشور پرداخته شد به گونه اي که پديده هاي زشت و ناراحت کننده اي در عرصۀ کلان شهرها مانند حلبي آبادها(شهرک هايي که خانه هاي آن از حلب هاي مصرف شده و تخته چوب و نايلون ساخته مي شد و فقرا با زن و بچۀ خود در آن زندگي مي کردند!) زندگي هاي خرابه نشيني و ... از چهرۀ شهرها زدوده شد.

البته اين ها همه با در نظر گرفتن اين است که دشمنان داخلي و خارجي هرگز نگذاشتند امام راحل و دولت هاي زمان ايشان، يک روز را با آرامش به رهبري ديني و مادي و معيشتي مردم بپردازند.

يک روز کودتاي نوژه، يک روز غائلۀ کردستان، يک روز خلق عرب، يک روز ترکمن صحرا، بار ديگر دمکرات آذربايجان، اينها با هزينه هاي جاني و مالي به سختي حل مي شد، هشت سال جنگ ويرانگر آغاز مي گرديد! و البته همۀ اينها در شرايط تحريم هاي سخت اقتصادي بايد مديريت مي شد، عمر رهبري امام راحل به روزهاي سختي گذشت که دشمن هر روز منتظر سقوط اصل اين انقلاب بود اما امام امت با تمام گرفتاري ها ذره اي از محرومين غافل نبود و دستگاه ها و مراکز مرتبط در حال لبيک به فرمان حمايت از مستضعفين بودند و البته بايد به رهبري امام و قاطبۀ مسئولين آفرين گفت که تا انتها آرزوي سقوط اقتصادي و پشت کردن مردم به انقلاب و نظام را به گورستان آمال و آرزوهاي دشمنان اين ملت فرستادند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ایران ، اجتماعی ، سیاسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 12 بهمن 1393برچسب:, | 15:10 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.