علت عدم موفقيت شبکه‌هاي اجتماعي ايراني چيست؟

 

آي تي آناليز/ البته شکي نيست که نگهداري اطلاعات کاربران در داخل کشور تسهيل کننده ردگيري و نظارت بر اطلاعات و فعاليت کاربران است اما به هر حال تامين امنيت اطلاعات و حتي امر پيگيري سريع کاربران در صورت وقوع جرم، دليل ديگري است که با آن کاربران را به استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي ايراني تشويق مي‌کنند. اگر يکي از اهداف تشکيل شبکه‌هاي اجتماعي را که برقراري ارتباط فارغ از مرز و مليت است را کنار بگذاريم و فرض کنيم کاربران ايراني در همين دايره بسته داخلي بمانند، يکي از اصلي‌ترين نياز کاربران در کار با شبکه‌هاي داخلي امکانات اين شبکه‌هاست؛ البته اصلي‌ترين دليل بعد از اطمينان به عدم شنود اطلاعات‌شان. بعد از آن گرافيک و ظاهر اين شبکه‌ها يا به قولي UI آنهاست.
تعداد شبکه‌هاي اجتماعي ايراني کم نيست. کافي است بدون فيلتر شکن قصد ورود به فيس‌بوک را داشته باشيد تا به صفحه پيوندها ارجاع داده شويد و در دسته‌بندي شبکه‌هاي اجتماعي، به ليست بلندي از آنها دسترسي پيدا کنيد. يا مي‌توانيد با يک جست‌وجوي ساده در گوگل ده‌ها شبکه‌ اجتماعي ايراني را پيدا کنيد. من از روش دوم استفاده کردم؛ جست‌وجو در گوگل. با نگاهي گذرا به شبکه‌هاي اجتماعي ايراني مي‌توانيد دليل موفق نبودن آنها را در جذب کاربران بفهميد؛ کپي برابر اصل نيست.

نيل فيس
www.nilface.com
اين شبکه اجتماعي مدعي است “محبوب‌ترين سايت اجتماعي بين‌المللي” است. اما اين به اصطلاح «محبوب‌ترين سايت اجتماعي بين‌المللي» طراحي چشم‌نواز يا لوگوي تحسين برانگيزي ندارد. جالب است که براي ورود به اين شبکه از لوگوي مشهورترين و بزرگترين شبکه اجتماعي که منفورترين شبکه نزد حاميان فيلترينگ در ايران است استفاده شده؛ لوگوي فيس‌بوک. علاوه بر اينکه در صفحات اين شبکه اجتماعي ايراني دکمه به اشتراک‌گذاري در گوگل پلاس ديده مي‌شود. امکانات اين شبکه اجتماعي، کپي امکاناتي است که در فيس‌بوک موجود است. حتي در ليست امکانات جديد سايت که معمولا براي جذب کاربران منتشر مي‌شود از شباهت به فيس‌بوک نيز مايه گرفته‌اند؛ قالب تمام صفحه شبيه فيس‌بوک. اما کپي برابر اصل نيست.

شبکه اجتماعي ايرانيان
www.followers.ir
«کليه امکانات اين شبکه رايگان است»؛ اين برترين ويژگي اين شبکه اجتماعي است که نام و آدرس آن يکي نيست. مسوولان اين شبکه اجتماعي که خيال خود و مخاطبانش را راحت کرده و در همان صفحه اول ذکر کرده است که کليه محتواي اين سايت توسط کاربران ايجاد مي‌شود و مديريت سايت هيچ مسووليتي در قبال آنها ندارد. بنابراين خبري از آن ماواي امني که کاربران را به آن دعوت مي‌کنند تا از شر مزاحمان و سواستفاده‌کنندگان شبکه‌هاي خارجي در امان باشند نيست.
هيچ کسي هم مسووليتي انتشار مطالبي که امنيت ملي را به خطر مي‌اندازد و به مصلحت کشور نيست، ندارد. با اين تفاسير کاربر چرا بايد شبکه اجتماعي با طراحي و ظاهري چندين مرتبه بهتر از اين سايت، در حالي که با دوستانش در سراسر دنيا در ارتباط است به سمت استفاده از شبکه اجتماعي داخلي بيايد که در طراحي هم از فيس‌بوک کپي کرده و فقط رنگ قالب را تغيير داده است؟ طبيعي است که اگر از بين اين دو شبکه اجتماعي بخواهيد يکي را انتخاب کنيد، آن يکي شبکه اجتماعي ايرانيان نخواهد بود.

ايران نت
www.netiran.net
قوانين حضور در اين شبکه اجتماعي نسبت به شبکه‌هاي پيش سامان يافته‌تر است. در قوانين تاکيد شده که مسووليت محتواي قرار داده شده در اکانت‌ها به عهده صاحب اکانت است اما مسوولان اين شبکه تلاش مي‌کنند
قوانين عرفي را اعمال کنند و استفاده نادرست باعث حذف اکانت خواهد شد.
حتي با کساني که با کامنت‌هاي نامناسب باعث بر هم زدن جو مي‌شوند هم برخورد مي‌شود. همچنين به صورت شفاف اعلام شده چون معيار سنجش موسيقي، قوانين فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ايران است انتشار آهنگ‌هاي غيرمجاز اعم از صداي بانوان، رپ، خواننده‌هاي معلوم‌الحال خارجي و خواننده‌هاي فارسي زبان خارج از کشور ممنوع است.
اين مساله شامل بازيگران خارجي هم مي‌شود. اين پست‌ها حذف خواهند شد. انتشار لينک سايت‌هاي تجاري نيز ممنوع است.
يکي از ويژگي‌هاي اين شبکه اجتماعي اين است که بدون عضو بودن مي‌توانيد از امکانات جانبي‌اش مانند پخش موسيقي، ختم قرآن، بازي و خواندن وبلاگ‌هاست.
اين شبکه با اينکه به نظر مي‌رسد کاربران مي‌توانند از آن استفاده خوبي داشته باشند، حدود 50 هزار کاربر دارد.

هر ايراني
www.harirani.ir
شعار اين شبکه اجتماعي اين است: هر ايراني، يک فيس‌بوک ايراني. از همين شعار مشخص است که اين اساس طراحي اين شبکه اجتماعي، فيس‌بوک است. يک جمله از رهبري نيز ذيل معرفي کوتاه اين شبکه هست: «خودتان در مجامع فکري‌تان به دنبال راهکار باشيد.» مقام معظم رهبري.
اولين چيزي که شايد شما را در اين شبکه آزار دهد، اين تقليد محض از فيس‌بوک نيست، بلکه تبليغاتي است که مجبوريد براي ديدن صفحات در هر بار باز شدن صفحات آنها را ببنديد.
اما جالب‌ترين نکته اين سايت؛ تيم مديريتي که قرار است الگوي رفتاري کاربران باشد.
کافيست وارد بخش کاربران و بعد از آن مديريت برويد. 15 نفر عضو تيم مديريتي اين شبکه اجتماعي هستند؛ اعضاي تيم مديريت، ناظران ارسال‌ها و ناظران ارشد.

آيتگ
www.iteg.ir
موسسان اين شبکه اجتماعي در همان صفحه اول اشاره کردند که اين شبکه اجتماعي به نوعي متعلق به پزشکان، مهندسان و هنرمندان است و کاربران در آيتگ مي‌توانند با ميليون‌ها نفر در خاورميانه در ارتباط باشند. اما چرا فقط در خاورميانه؟ توضيحي داده نشده است. طبق آنچه در صفحه اول شبکه اجتماعي آيتگ آمده، اين شبکه به سه زبان فارسي، انگليسي و عربي در دسترس است.
اما بايد به شما هشدار دهم سطح توقعات‌تان را از اين سايت در حد «خاورميانه» و «پزشکان، مهندسان و هنرمندان» بالا نبريد. کوچک‌ترين توقع‌تان شايد اين باشد که قبل از عضويت بتوانيد در بخش قوانين به مرور نکات مهم بپردازيد يا درباره موسسان اين شبکه اجتماعي اطلاعات بيشتري کسب کنيد. زحمت نکشيد؛ بخش راهنما، قوانين، درباره ما و وبلاگ به يک لينک متصل مي‌شود: صفحه اول سايت. راستي، براي تغيير زبان به عربي و انگليسي هم زحمت نکشيد. با انتخاب زبان عربي يا انگليسي، باز هم سايت را به زبان فارسي مشاهده خواهيد کرد.

و ديگران
از شبکه‌هاي اجتماعي مانند تبيان و کلوب که بگذريم بيشتر شبکه‌هاي اجتماعي ايراني مشابه فيس‌بوک و توييتر کم نيستند و همگي آنها از اين دو شبکه اجتماعي کپي‌ کرده‌اند. حتي کپي ايراني اينستاگرام نيز موجود است. اما کپي ناشيانه چه جذابيتي براي کاربراني دارد که در شبکه‌هاي بزرگي مانند توييتر و فيس‌بوک عضو هستند و محتوايي به مراتب بهتر و به روز مي‌خوانند و از ظاهر گرافيکي مناسبي هم بهره مي‌برند. چسباندن «فيس» به انتها يا ابتداي يک کلمه ديگر يا کپي رنگ و لوگو و قالب، يک شبکه اجتماعي موفق نمي‌سازد.
براي جذب کاربراني که با موفق‌ترين شبکه‌هاي اجتماعي دنيا سر و کار دارند خلاقيت مورد نياز است که در اکثر شبکه‌هاي اجتماعي ايراني موجود نيست. پس پيش از آنکه کاربران را تحت فشار بگذاريم، مجرم بخوانيم‌شان يا حق دسترسي‌شان را مسدود کنيم شايد به فکر اصلاح ايده‌هاي راه‌اندازي شبکه‌هاي اجتماعي باشيم.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ایران ، اجتماعی ، فناوری ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 4 آذر 1393برچسب:, | 9:11 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.