لپ‌تاپ کارکرده بخريم يا نه؟


1- لپ‌تاپ جوان بخريد
اگرچه خريد نوت‌بوک کارکرده به‌هيچ‌عنوان به خريداران توصيه نمي‌شود، اما اگر به دلايل خاصي ناچار شديد يک نوت‌بوک کارکرده خريداري کنيد، بهتر است اين نوت‌بوک را از ميان نمونه‌هاي کم‌سن و سال انتخاب کنيد؛ زيرا با توجه به اينکه طول عمر لپ‌تاپ به‌طور متوسط بين چهار تا پنج سال است، بهتر است سعي کنيد لپ‌تاپ کم‌سن‌و‌سال‌تري را خريداري کنيد؛ چراکه يک لپ‌تاپ با سن کاربري بالا با مشکلات بيشتري مواجه خواهد بود تا يک لپ تاپ با عمر کمتر!
همچنين اين موضوع را مد نظر قرار دهيد که يک نوت‌بوک قديمي هنگام بروز مشکل و زماني که نياز به تامين قطعه داريد مشکلات بيشتري براي شما ايجاد مي‌کند؛ ‌زيرا تکنولوژي به‌سرعت در حال تغيير است و همگام با اين تغييرات و ورود تکنولوژي و محصولات جديد به بازار، تکنولوژي، کالا و همچنين قطعات تعميري قديمي در بازار کمياب مي‌شوند. پس سعي کنيد اگر قصد خريد لپ‌تاپ کارکرده داريد، يک نمونه جوانش را خريداري کنيد.

2- از آشنا خريد کنيد
اگرچه بسياري معتقدند که خريد و فروش با آشنا از هر جهت دردسرهاي زيادي به همراه دارد و ممکن است در برخي از موارد به خصومت و مشکلات اين‌چنيني بينجامد؛ اما در مورد نوت‌بوک توصيه ما به شما اين است که اگر قصد خريد يک نوت‌بوک کارکرده را داريد آن را از يک فرد آشنا خريداري کنيد که از نحوه کار و برخوردش با دستگاه آگاهي داشته باشيد. در ضمن قبل از خريد بهتر است اطلاعاتي از صاحب قبلي دستگاه بگيريد. به اين معنا که بهتر است دستگاه کارکرده را از کارکرده‌فروش‌هاي بازار خريداري نکنيد؛ زيرا اکثر دستگاه‌هايي که در اين تعميرگاه‌ها موجودند داراي ايرادهاي بسياري هستند و اکثرا به درد اوراق‌کردن مي‌خورند.

3- قبل از خريد در مورد دستگاه تحقيق کنيد
به هر دليل که ناچار به خريد نوت‌بوک کارکرده شده‌ايد به شما توصيه مي‌کنيم که قبل از اينکه براي خريد يک نوت‌بوک اقدام کنيد، به‌خوبي در مورد آن تحقيق و بررسي کنيد. دستگاه را از لحاظ ظاهري و همچنين ويژگي‌هاي نرم‌افزاري مورد بررسي دقيق قرار دهيد و کوچک‌ترين موردي را از قلم نيندازيد.
يک لپ‌تاپ کارکرده ممکن است بنا به دلايل گوناگوني چون خرج‌تراشي دستگاه براي صاحب قبلي‌اش، قديمي يا از کار افتاده‌بودن دستگاه، براي اوراق شدن لپ‌تاپ به تعميرگاه برود. شما بايد خيلي خوش‌اقبال باشيد تا بتوانيد يک لپ‌تاپ کارکرده که کاربرش را دلزده کرده باشد در بازار بيابيد و با خيال راحت مدت‌ها بدون دردسر با آن کار کنيد.
به هر حال بهتر است قبل از خريد لپ‌تاپ کارکرده، حواس‌تان را جمع کنيد و لپ‌تاپ را از لحاظ ظاهري و فني مورد بررسي دقيق قرار دهيد، البته بررسي فني دستگاه کار هر فردي نيست؛ اما مي‌توانيد از نظر يک کارشناس در اين زمينه بهره ببريد و لپ‌تاپي بدون عيب و ايراد و مشکل خريداري کنيد.

4-دستگاه رنگ‌و‌رو رفته نخريد
هنگام خريد يک نوت‌بوک کارکرده سعي کنيد تمام بخش‌هاي دستگاه را مورد بررسي قرار دهيد. از هيچ موردي به‌سادگي نگذريد و به رنگ و شکل بخش‌هاي گوناگون دستگاه توجه کنيد؛ زيرا تغيير رنگ بخش‌هاي گوناگون دستگاه به هر دليلي که باشد نقص دستگاه به شمار مي‌رود و ممکن است مشکلات بسياري را به‌وجود آورد؛ به همين دليل نبايد به آن بي‌اعتنا بود.
تغيير رنگ بدنه، دکمه‌هاي صفحه‌کليد و... همه نشانه عمر بالا يا استفاده نامناسب از دستگاه است. در نتيجه چنين دستگاهي گزينه مناسبي براي خريد به‌حساب نمي‌آيد. اما در اين بين تغيير رنگ مانيتور مهم‌تر از ديگر بخش‌هاست؛ چراکه يکي از گران‌ترين بخش‌هاي‌ لپ‌تاپ، مانيتور آن است که در صورت خراب بودن، هزينه زيادي را بر کاربر تحميل خواهد کرد، بنابراين نسبت به تغيير رنگ يا بي‌رنگي به‌صورت رنگ بنفش يا صورتي در صفحه‌نمايش خود حساس بوده و در صورت مشاهده اين مشکل، سريع آن را به فروشنده پس بدهيد.

5- دستگاه را بدون جعبه و متعلقاتش نخريد
سعي کنيد حتما نوت‌بوکي خريداري کنيد که داراي جعبه، دفترچه راهنما و شارژر و آداپتور باشد.
از خريد دستگاه‌هاي بدون جعبه خودداري کنيد؛ زيرا ممکن است دستگاه سرقتي باشد و شما را درگير مشکل و دردسرهاي بسياري کند.

6- ورودي و خروجي‌هاي لپ‌تاپ را بررسي کنيد
قبل از انتخاب و خريد يک نوت‌بوک کارکرده بهتر است تمام پريزها، سوکت‌ها، فيش‌ها و اتصالات وايرلس مثل بلوتوث و wi fi را بررسي و بازبيني کنيد؛ زيرا بسياري از آنها به مادربورد وصل شده‌اند و در صورت خراب بودن و تعويض، هزينه زيادي را بر شما تحميل خواهد کرد.
اگر پورت USB شکسته باشد و بتوانيد با سه پورت ديگر کار کنيد، خريد اين لپ‌تاپ عيبي ندارد. اگر فيش هدفون شکسته باشد، اما در لپ‌تاپ هدفون‌هاي بلوتوث داشته باشيد، مي‌توانيد به جاي آن قسمت، از هدفون‌هاي بلوتوث استفاده کنيد، اما خرابي برخي از پورت‌ها و امکانات ارتباطي مانند سوييچ وايرلس يا پورت‌هايي نظير HDMI و... موجب دردسر مي‌شود.

7- در بررسي هارد درايو دقيق‌تر عمل کنيد
هارددرايو را بررسي کرده و هرگونه عيب آن را بازبيني کنيد، در صورت مشاهده عيب و نقص، نسبت به تعويض آن اقدام کنيد؛ چراکه قيمت هارد بسيار گران‌تر از سابق شده است و معمولا هاردها نيز قابليت تعمير نداشته و بايد هنگام بروز مشکل نسبت به تعمير آن اقدام شود.

8- به نوع اپتيکال درايو لپ‌تاپ توجه کنيد
اگر دستگاهي خريداري مي‌کنيد که داراي اپتيکال درايو است، سعي کنيد نمونه‌اي را بيابيد که درايو آن بتواند DL , DVD +R , DVD R , CD RW , CD R را پشتيباني کند؛ چراکه خريد يک لپ‌تاپ با سي‌دي‌درايو قديمي يا ناقص موجبات دردسر شما را فراهم مي‌آورد.

9- باتري و شارژر را به‌دقت وارسي کنيد

باتري از مهم‌ترين بخش‌هاي يک نوت‌بوک است؛ زيرا نوت‌بوکي که فاقد باتري باشد حکم يک کامپيوتر روميزي را دارد و قابل حمل نيست. به همين دليل لازم است که هنگام خريد نوت‌بوک کارکرده حتما به باتري و آداپتور آن توجه ويژه‌اي داشته باشيد. در نتيجه از جمله مهم‌ترين موارد وجود باتري سالم است، اگر هنگام استفاده از سيستم خود، متوجه شديد که باتري سريع شارژ خالي مي‌کند، به اطلاع فروشنده برسانيد و از او بخواهيد که يک باتري نو به شما تحويل دهد.

10- دستگاه بدون فاکتور نخريد
هنگام خريد نوت‌بوک کارکرده حتما از فروشنده فاکتور دريافت کنيد تا در صورت بروز هر مشکلي، فروشنده اصلي مشخص باشد. شماره سريال دستگاه را در سايت‌هاي اتحاديه و ... بررسي کنيد
از آنجا که نوت‌بوک‌هاي سرقتي به‌وفور در بازار موجودند بهتر است قبل از خريد يک نوت‌بوک کارکرده، شماره سريال آن را از طريق سايت اتحاديه که شماره سريال دستگاه‌هاي سرقتي را اعلام مي‌کند بررسي کنيد و برگه فاکتور فروش را تا زماني که دستگاه را در اختيار داريد نزد خود نگه داريد.

11- از دستفروش نوت‌بوک نخريد

حتما شما هم ديده‌ايد که برخي از دستفروشان در بساط خود گوشي و نوت‌بوک هم دارند. به شما توصيه مي‌کنيم که از اين افراد خريد نکنيد؛ زيرا نوت‌بوک و قطعاتي که توسط دستفروشان عرضه مي‌شود سرقتي هستند و شما را به دردسر مي‌اندازند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: فناوری ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 4 آذر 1393برچسب:, | 9:6 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.