واحد جنگ تبليغاتي داعش چگونه فعاليت مي‌کند؟

در اين مطلب آمده است:

وقتي ابوبکر البغدادي، رهبر گروه داعش و خليفه خودخوانده اين گروه براي نخستين بار در روز چهارم ژوئيه در موصل در انظار عمومي ظاهر شد، يک اقدام نمادين از سوي مسئولين تبليغات داعش انجام گرفته بود. بغدادي مسجد بزرگ «النوري» را که در سال 1172 ميلادي توسط نورالدين زنگي بنا شده، به عنوان محل سخنراني خود انتخاب کرده بود. شهرت زنگي به سبب حکومت وسيعي است که در آن زمان از سوريه و عراق تا مصر بر پا کرده بود. زنگي چندين نبرد را عليه صليبي ها انجام داد و قصد داشت بيت المقدس را از سلطه آن ها رها سازد.

استراتژيست هاي داعش تلاش کردند با استفاده از اين موضوع، نوعي مقايسه را در ذهن کساني که با تاريخ مسجد مذکور آشنايي دارند، ايجاد کرده و به طور غيرمستقيم، نوع و گستره حکومتي را که در پي استقرار آن هستند، نشان دهند. حکومتي که بتواند بر ايران نيز غلبه کند و قادر به مبارزه با غرب باشد.

داعش قصد داشت در جريان سخنراني مذکور در نماز جمعه، «خليفه» خود را بهترين نحو ممکن به ديگران بشناساند. از لباس و ظاهر بغدادي گرفته تا دوربين هاي استفاده شده براي تصويربرداري از مراسم، همه و همه براي انتقال پيام هاي مدنظر داعش مورد استفاده قرار گرفته بود. پنج دوربين «اچ دي» در داخل و خارج از مسجد مستقر شده بود که همگي تحت کنترل يک تکنيسين يا کارگردان قرار داشت و در نهايت يک فيلم 21 دقيقه اي از آن استخراج شد.

مروان شحاده، کارشناس اردني در اين زمينه مي گويد: «داعش بر اين باور است که اهميت جنگ رسانه اي با جنگ نظامي برابر است. در همه فعاليت هاي داعش، رسانه نقش مهمي دارد. علاوه بر اين، آن ها تلاش دارند با استفاده از تمامي منابع مالي و انساني که از سراسر جهان عرب و جهان اسلام به دست آورده اند، توانايي هاي خود را ارتقا بخشند».

به گفته شحاده، داعش اين فرصت را داشته که خود را به پيشرفته ترين فناوري ها تجهيز کند. وي اشاره مي کند که با تحليل ويدئوهاي اخير منتشره از سوي اين گروه، مي توان دريافت که آن ها فناوري هاي پيشرفته و اپراتورهاي حرفه اي در اختيار دارند. از سوي ديگر، داعش در بحث رسانه بسيار «سخاوتمندانه» رفتار مي کند و پول خوبي به افراد حرفه اي که با اين گروه همکاري مي کنند مي پردازد.

داعش چند واحد رسانه اي دارد که وظيفه توليد و انتشار محتواي آنلاين رسانه اي را بر عهده دارند. واحد هاي «الفرقان» و «الاتسام»، مسئول توليدات بصري هستند. الفرقان بر پوشش حوزه جنگ نظامي و نشان دادن قدرت داعش و الاتسام نيز بر فعاليت هاي اجتماعي و به اصطلاح مذهبي اين گروه متمرکز است.

عمر کياد، تحليلگر و روزنامه نگار فلسطيني که گروه داعش را از آغاز فعاليتش تاکنون مورد مطالعه قرار داده، مي گويد: «داعش يک گروه ايدئولوژيک است؛ در نتيجه آن ها براي انتقال پيام خود به رسانه هاي مرسوم اعتماد ندارند. اين گروه براي اشاعه ايده هاي خود عمدتاً به واحدهاي رسانه اي خود متکي است و شرايط دشواري را بر روزنامه نگاراني که مي خواهند در مناطق تحت کنترلش فعاليت کنند، اعمال مي کند. اين افراد بايد به داعش ابراز وفاداري کنند و توليد هرگونه محتوايي که خارج از موارد مدنظر اين گروه باشد، خطر مرگ را براي آن ها به همراه دارد».

واحد رسانه اي داعش در چندين مورد ويدئوهايي سريالي را براي تبليغ گروه و ايدئولوژي آن ساخته است. در يک قسمت از مجموعه «پيام هاي رسانه اي از سرزمين نبردهاي حماسي»، شمار زيادي از نيروهاي خارجي عضو گروه به تصوير کشيده شده اند. يک مجموعه ديگر اين گروه با نام «شعله هاي جنگ» که به زبان انگليسي ساخته شده، اعضاي اين گروه را در نبردهاي سنگين نشان مي دهد و آشکارا براي ارسال پيامي به غرب ساخته شده است.

داعش همچنين سعي دارد از طريق به تصوير کشيدن اعضاي اين گروه در حالي که مشغول توزيع اقلام ضروري ميان مردم هستند، چهره اي مهربان از خود به نمايش بگذارد. کياد در اين زمينه مي گويد: «در برخي ويدئوها، آن ها اصرار دارند که چهره اي انساني از نيروهاي خود به نمايش بگذارند و هر جا که لازم باشد، آن ها را با لبخندي بر لب به تصوير مي کشند».

اما با اين وجود، مشهورترين ويدئوهاي داعش همان هايي است که گردن زدن افرادي که داعش آن ها را «مرتد» و «کافر» مي خواند را در دل کوير به تصوير مي کشد. اين ويدئوها نيز بخشي از راهبرد گسترده تر رسانه اي داعش براي تحکيم تصوير و اشاعه رعب و وحشت در دل مردم است.

شحاده با اشاره به اين موضوع مي گويد که راهبرد مذکور توانسته با موفقيت همراه باشد؛ زيرا داعش موفق شده در برخي نبردها چه در سوريه و چه در عراق، بدون جنگيدن پيروز شود. به اعتقاد آن ها، اين امر مرهون راهبرد رسانه اي در پيش گرفته شده از سوي گروه است عليه همه مخالفان به کار برده مي شود. نکته جالب اينجاست که داعش در ويدئوهاي خود هرجا که لازم باشد پيامي به غرب منتقل شود، از زبان انگليسي استفاده مي کند و افرادي با لهجه بريتانيايي و آمريکايي هم دارد که متن ويدئو را قرائت کنند.

داعش حتي يک بازي رايانه اي طراحي کرده که جنبه هاي مختلف نبردهاي اين گروه را به نمايش مي گذارد و در آن، مکان هاي مشابه مناطق فعاليت اين گروه و همچنين متن هاي صوتي دربردارنده ايدئولوژي آن مورد استفاده قرار گرفته است. بررسي ها نشان مي دهد اين بازي از طريق دستکاري بازي مشهور «سرقت بزرگ اتومبيل» (GTA) ساخته شده و لوگوي بازي اصلي هنوز در آن قابل مشاهده است.

به هر حال، کياد با اشاره به مجموعه اين موارد مي گويد: «محتواهاي اين چنيني براي عضوگيري داعش ضروري است. اين بهترين شيوه تبليغ ايده هاي آن ها به شمار مي رود».


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سیاسی ، مذهبی ، دفاعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 3 آبان 1393برچسب:, | 9:50 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.