چرا خاورميانه روي آرامش نمي‌بيند؟



اين روزها شعله‌هاي درگيري و جنگ در خاورميانه اين بار با حملات تروريستي داعش گره‌خورده است؛ چرا خاورميانه هيچ وقت روي آرامش را به‌خود نمي‌بيند؟

چه دستي در ميان است که در هر دوره زماني اين منطقه شاهد جنگ و خونريزي است و پيشرفت و توسعه در آن همواره زير سايه اين ترمز هميشگي بوده است؟ آموزش، توسعه و اقتصاد در خاورميانه هر چقدر عقب باشد اما نتيجه يک پژوهش جديد نشان داده که بازار خريد تسليحات در اين منطقه در اين سال‌ها هر روز داغ‌تر از روز گذشته بوده است؛ تسليحاتي که توليد‌کننده اصلي آن شرکت‌هاي آمريکايي و اروپايي به‌حساب مي‌آيند.

گزارش اخير مرکز صلح بين‌المللي استکهلم نشان مي‌دهد که کشورهاي خاورميانه به جاي سرمايه‌گذاري در آموزش و تحصيل طي حداقل ۱۵ سال گذشته خريد تسليحات نظامي‌شان به‌صورت ميانگين سه‌برابر شده است. در گزارش هزينه‌هاي نظامي جهان آمده است که کشورهاي خاورميانه که در سال ۱۹۹۸به‌صورت ميانگين ۴۰ميليارد دلار براي تسليحات هزينه مي‌کردند، در سال‌جاري به‌طور ميانگين مبلغ ۱۲۰ميليارد دلار براي خريدهاي نظامي هزينه کرده‌اند.

در مقابل کشورهاي اروپايي هزينه‌هاي خريد تسليحات خود را به‌تدريج کم کرده‌اند و بودجه‌شان روي آموزش، پژوهش و رفاه اجتماعي متمرکز شده است. نگاهي به آمار بانک جهاني بيندازيد متوجه مي‌شويد که در جهان ميانگين سرمايه‌گذاري کشورها در بخش آموزش حدود ۵ درصد بودجه ملي است. اما تقريباً همه کشورهاي ديگر خاورميانه رقم سرمايه‌گذاري در بخش آموزش‌شان بسيار کمتر از اين ميزان است: مصر ۳.۸ درصد، بحرين۲.۶ درصد، لبنان ۲.۲درصد از بودجه سالانه‌شان را صرف آموزش و تحصيل مي‌کنند.

در ميان هياهوي نا‌امني و جنگ در اين منطقه در مقابل پايين بودن بودجه آموزش و تحصيل هزينه خريدهاي نظامي هر روز بيشتر شده است و شرکت‌هاي تسليحاتي هنوز سود هنگفتي به جيب مي‌زنند.نگاهي به نمودار سر به فلک کشيده هزينه تسليحات نظامي کشورهاي خاورميانه نشان مي‌دهد که تنور چه کساني از آتش جنگ و نا‌امني در خاورميانه گرم مي‌شود. جنگ در خاورميانه براي هيچ‌کس سودي نداشته باشد براي آمريکا و اروپا ناني حسابي دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سیاسی ، دفاعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 30 مهر 1393برچسب:, | 7:14 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.