«الهه دزدها» چگونه در تور پدافندي نیروهای مسلح ایران افتاد؛ ابعاد مهم شکار پهپاد اسرائيلي

هرچند در ساعات اوليه، اطلاعاتي درباره اين پهپاد توسط برخي کارشناسان منتشر و نوع آن هرون عنوان شده بود اما بر اساس اعلام فرمانده نيروي هوافضاي سپاه، پهپاد ساقط شده از نوع هرمس بوده است. خانواده پهپادهاي هرمس (به معناي الهه دزدها) داراي چندين عضو هستند که عبارت است از هرمس 90، هرمس 180، هرمس 450، هرمس 900 و همچنين هرمس 1500. 
اين پهپادها توسط شرکت اسراييلي Elbit اسراييل ساخته شده است. البته بايد توجه داشت که پهپاد هرمس 1500 اصولا براي بازار صادرات ساخته شده و وارد خدمت نيروهاي مسلح رژيم صهيونيستي نشده است و به همين دليل اين پهپاد معرفي نخواهد شد.

هرمس 90
هرمس 90 يک پهپاد سبک تاکتيکي به وزن کلي 115 کيلوگرم است که براي ماموريت هاي شناسايي در زمين هاي باز و يا محيط جنگ شهري به کار مي رود. اين پهپاد سبک داراي مداومت پروازي در حدود 15 ساعت، سقف پروازي 4500 متر و سرعت آن 175 کيلومتر بر ساعت است. برد اين پهپاد 100 کيلومتر و اندازه دهانه بال آن 5 متر است.

اين پهپاد مي تواند يک محموله 25 کيلوگرمي را حمل کند. با توجه به نوع ماموريت اين پهپاد سامانه هاي گوناگوني مثل رادارSAR ،سامانه نقشه برداري از سطح زمين، دوربين هاي فروسرخ و سامانه رله ارتباط مخابراتي مجهز مي شود.


هرمس 180
اين پهپاد نيز از جمله پرنده هاي بدون سرنشين سبک تاکتيکي است که براي استفاده توسط يگان هاي کوچک نظامي براي اموري مثل شناسايي و جمع آوري اطلاعات به کار مي رود. طول اين پهپاد 4.4 متر، طول دهانه بال آن 6 متر و وزن آن 195 کيلوگرم است. برد اين پهپاد 150 کيلومتر بوده و توان پرواز ادامه دار به مدت 10 ساعت را دارا مي باشد. سرعت اين پهپاد در حدود 194 کيلومتر بر ساعت بوده و ارتفاع پرواز آن 4500 متر است.

اين پهپاد مي تواند در امور شناسايي ، تصحيح آتش توپخانه ، تهيه تصاوير با کيفيت از سطح زمين و ارسال آنها در زمان واقعي مورد استفاده قرار گيرد. هرمس 180 توان حمل محموله اي به وزن 32 کيلوگرم را دارا مي باشد.

هرمس 450
اما پهپاد بعدي در خانواده هرمس مدل 450 است. اين پهپاد براي ماموريت شناسايي با ماندگاري بالا در آسمان طراحي و ساخته شده است. هرمس 450 با يک موتور وانکل به قدرت 52 اسب بخار مجهز شده و مي تواند با سرعت 176 کيلومتر تا فاصله 200 کيلومتري پرواز کند. اين پهپاد توانايي باقي ماندن تا 20 ساعت در آسمان را دارد و براي ماموريتهاي طولاني توان حمل مخازن سوخت را نيز دارا مي باشد. سقف پروازي اين پهپاد 5400 متر و طول دهانه بال آن 10.5 متر مي باشد.

اين پهپاد توان حمل محموله اي به وزن 150 کيلوگرم را دارد که مي تواند شامل دوربين هاي الکترواپتيک سري CoMPASS IV ، سامانه هاي رله ارتباط مخابراتي ، رادار SAR ، غلاف هاي جنگ الکترونيک و يا سامانه هاي نشانه گذاري ليزري با توجه به نوع ماموريت باشد. اين پهپاد به کشورهايي مثل آمريکا، انگلستان، برزيل و کشور همسايه ايران يعني جمهوري آذربايجان نيز صادر شده است.

با توجه به اطلاعات اعلام شده توسط سردار حاجي زاده، برخي تجهيزات و فناوري هاي به کار رفته در پهپاد منهدم شده، نزديک به ويژگي هاي هرمس 450 است. 

هرمس 900
اين پهپاد در حقيقت نسل بعدي پهپاد هرمس 450 به حساب آمده و بر مبناي آن تکميل شده است. يکي از اصلي ترين وظايف هرمس 900 ثبت و ارسال تصاوير ميدان نبرد و انتقال آن در زمان واقعي و به صورت زنده به فرمانده هان نظامي است. اين پهپاد توانايي پرواز و فرود به صورت خودکار را داشته و مي تواند در ارتفاع 10 کيلومتري از سطح زمين پرواز کند. 

اين پهپاد داراي طول دهانه بالاي در حدود 15 متر بوده و مي تواند محموله اي به وزن 300 کيلوگرم را حمل کند.
اين پهپاد به دوربين هاي الکترواپتيکال و فروسرخ و همچنين سامانه هاي جمع آوري اطلاعات الکترونيکي و همچنين سيستم هاي مربوط به ارسال زنده اطلاعات به مراکز فرماندهي مجهز شده است. اين پهپاد مي تواند با سرعت 220 کيلومتر بر ساعت پرواز کرده و ماندگاري آن در آسمان در حدود 40 ساعت است.

تلاش هرمس منهدم شده براي پنهانکاري
2 ويژگي هاي مهم پهپادهاي جاسوسي را مي توان در تجهيزات خاص و تلاش براي پنهانکاري توصيف کرد. پهپاد منهدم شده نيز اين دو شاخصه مهم را در بالاترين حالات ممکن در خود جاي داده بود. در بخش پنهانکاري، علاوه بر استفاده از مواد خاص، اين پهپاد از طراحي و ابتکارات خاص براي پنهان کردن نويز و گرماي موتور خود بهره مي برده است.


يکي از مهمترين مشخصات اين نوع پهپاد استفاده گسترده از مواد کامپوزيت و همچنين موتور وانکل در آن است. استفاده از مواد کامپوزيت اين پهپاد را کوچک و سبک کرده و استفاده از موتور کم توان باعث شده است تا کمترين بازتاب راداري و فروسرخ از اين پهپاد ساطع شده و شناسايي آن بسيار مشکل شود.

همچنين با توجه به تصاوير منتشر شده، رنگ کف اين پهپاد همرنگ آسمان و روي آن، همرنگ سطح زمين است تا کمترين بازتاب در سامانه هاي رصد چشمي را داشته باشد که نشان دهنده توجه رژيم سازنده به کوچکترين مولفه ها براي پنهان سازي اين پهپاد جاسوسي است.

با توجه به اينکه يکي از انواع مجموعه سامانه هاي شناسايي که در نمونه هايي از خانواده پهپاد "Shadow" آمريکايي استفاده مي شود ساخت صنايع هوايي اسرائيل بوده که شامل يک دوربين هاي حرارتي، دوربين فيلمبرداري و نشانه گذارهاي ليزري است، مي توان مطمئن بود که اين نسل جديد از پهپادهاي صهيونيستي، دوربين هاي مجهز با رزولوشن تصويري بالا و قدرت اشراف بر منطقه وسيع را داشته است که دستيابي به اين دوربين ها هم کمک مناسبي براي اشراف بر تجهيزات پهپادهاي اسرائيلي براي متخصصان ايراني خواهد بود.

نقش ويژه شبکه يکپارچه پدافندي
طي سالهاي اخير مأموريت شناسايي و نظارت هوايي بيشترين حجم کاري پهپادها را در سراسر دنيا به خود اختصاص داده است. يکي از مزيت هاي مهم اين وسائل در مأموريت هاي شناسايي، توانايي پرواز چند ساعته تا چند روزه روي هدف به صورت مداوم است، کاري که از عهده ماهواره هاي جاسوسي که عموماً در ارتفاعات نچندان بالا مستقر هستند بر نمي آيد و هواپيماهاي سرنشين دار هم بيشتر به دليل محدوديت هاي تحمل انسان امکان پرواز طولاني مدت را ندارند.


آنطور که سردار حاجي زاده اعلام کرده، شبکه يکپارچه پدافندي کشورمان که سامانه هاي رصد و شکار تمامي نيروهاي مسلح به آن متصل است، با شناسايي و اطلاع از موقعيت اين پهپاد، مشخصات لازم را در اختيار سامانه هاي پدافندي سپاه پاسداران قرارداده و موشک شليک شده، موفق شده اين پهپاد را منهدم کند.

تصاوير منتشر شده نيز نشان مي دهد با توجه به دقت ترکش هاي موشک، سوخت موجود در اين پهپاد براي بازگشت احتمالي به کشور همسايه ايران و مواد سبک غيرفلزي به کار رفته در بدنه آن، باعث شده تا هرمس جاسوس، آتش گرفته و با اصابت به زمين، تکه تکه شود هرچند بخشي از تجهيزات و سامانه هاي موجود در آن سالم بوده و در حال تجزيه و تحليل است.

اين هماهنگي در رصد آنلاين، انتقال اطلاعات و تجميع فعاليتها در بحث انهدام، نشان دهنده يک شبکه پويا، اشراف کامل و نبود خلا راداري و رصدي در محدوده وسيع خاک ايران اسلامي دارد که مي تواند نمونه خوبي از رشد توان راداري و پدافندي کشورمان طي سالهاي اخير و با راه اندازي اين شبکه يکپارچه پدافندي توسط قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء با تدبير رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا باشد.

ضرر مادي صهيونيست ها از شکار هرمس
شايد اهالي رسانه و کارشناسان نظامي به خاطر داشته باشند که سونامي سقوط پهپادهاي ارتش انگليس که شامل پهپادهاي هرمس 450 بود چه هزينه هنگفتي براي اين کشور به همراه داشت و در طي سالهاي اخير نيز صنايع تسليحاتي رژيم صهيونيستي در تلاش بود اين پهپاد را به کشورهاي مختلف اروپايي و آمريکايي بفروشد که قطعا با اين اتفاق جديد نوع مواجهه کشورها با پيشنهاد مذکور متفاوت خواهد بود.


از سوي ديگر هزينه هر واحد از اين پهپاد حدود 2 ميليون دلار اعلام شده است که کشورهايي چون جمهوري آذربايجان و ترکيه (از نوع هرون) به نمونه هايي از پهپادهاي اسرائيلي دسترسي دارند که نشان مي دهد اين رقم قابل توجه براي هر واحد پهپاد، نتيجه خاصي را در صورت همراهي آنها با اهداف جاسوسي صهيونيست ها عليه کشورمان نخواهد داشت.

آيا پهپاد هرمس مدرن تر از پهپادهاي ايراني است؟
اگرچه بر طبق سخنان فرمانده نيروي هوافضاي سپاه، نوع اين هواپيماي بدون سرنشين اسرائيلي مطابق با اطلاعات منتشره در منابع آشکار نبوده و بر اين اساس نمي توان نظر قطعي درباره آن داد اما با توجه به شباهت هاي اين جاسوس صهيونيست با نمونه هايي چون هرمس 450، مي توان آنرا با پهپاد شاهد 129 ايراني مقايسه کرد.

نکته مهم اينجاست که متخصصان کشورمان از همان ابتداي راه صنعت پهپاد، در تحريم دولت ها و صنايع خارجي قرار داشته و با اتکا به توان داخلي موفق به توسعه و توليد بيش از 500 فروند از انواع مختلف هواپيماهاي بدون سرنشين در اين سال ها شده اند در حالي که صهيونيست ها به تمامي منابع علمي و مالي آمريکا و ساير دولتهاي پيشرفته غربي دسترسي داشته و از اين نظر دست به مراتب باز تري داشته اند.
البته الگوبرداري از طرح هاي موفق و مطرح خارجي نيز در برخي پهپادهاي جديد ايراني مشهود است که به عنوان يک راه حل ميانبر پذيرفته شده در طراحي محصولات، مورد قبول است اما توسعه زيرسامانه هاي مختلف حتي موتور و توليد انبوه آنها در داخل کشور به انجام مي رسد که سبب سرپا ماندن صنعت پهپاد در کشورمان حتي با وضع تحريم هاي شديدتر در چند سال اخير شده است.
بنابراين به جرأت مي توان گفت جايگاه جمهوري اسلامي ايران در اين صنعت نه تنها در منطقه بلکه در دنيا بسيار بالا بوده همانگونه که افتخاراتي نظير تصويربرداري طولاني مدت و عبور از روي ناوهاي هواپيمابر و ناوشکن هاي نيروي دريايي آمريکا و پايگاه هاي اين کشور در زمان اشغال عراق در چند سال گذشته نيز اثبات عملي اين جايگاه بوده است.

با مقايسه دقيق بين پهپاد شاهد 129 و هرمس 450 مشخص خواهد شد که نمونه ايراني به مراتب مدرن تر و با قابليت هاي بيشتر است و از اين نظر، شکار اين هواپيماي بدون سرنشين کمک ويژه اي به صنايع دفاعي ايران نداشته و نيازي به مهندسي معکوس آن نيز نخواهد بود.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ایران ، سیاسی ، دفاعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 17 شهريور 1393برچسب:, | 8:40 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.