گزارش رويترز از تونل هاي حماس

يکي از رزمندگان نقابدار از تشکيلات عزالدين قسام گفت: "ما امروز با شما از درون يکي از آن تونل ها صحبت مي کنيم که اسراييل گفت نابودشان کرده است. مردان ما هنوز در حال فعاليت در اين تونل ها و آماده براي مقابله با هر احتمالي هستند."


اما، براي تيم رويترز که با چشمان بسته و سوار بر يکي از خودروهاي حماس و پس از گذراندن چندين پيچ به محل مخفي اين تونل منتقل شده بودند، غيرممکن بود بگويند آيا اين تونل نزديک مرز بود يا تونلي بود درون نوار غزه که از بمباران اسراييل در امان مانده بود. مشخص نبود تونل به کجا ختم مي شود.
طبق گزارش خود اسراييل، نيروهاي زميني اش تنها بر تخريب تونل هايي متمرکز بودند که در فاصله 2 تا 4.5 کيلومتري مرز واقع بودند، و گذرگاه هاي ارتباطي دورتر را ناديده گرفته اند. در جريان حمله به غزه، ارتش اسراييل خبرنگاران را به تونل هايي برد که در مرز کشف کرده بود.
مردان حماس که با صداي آهسته گپ مي زدند و گاهي مي خنديدند، تيم رويترز را در راهروهايي که عرضان کمتر از يک متر (3.3 پا) بود چرخاندند. براي ورود به اين تونل بايستي يک نردبان فلزي سبک را به وسيله يک ميله کوچک به پايين هل داد.
فرمانده گفت: "اينجا مثل خانه است. رزمندگان همانطور که خانه هايشان را ساختند، اين تونل ها را هم با دستان خودشان ساختند، بنابراين اينجا با آسايش و اطمينان زندگي مي کنند مثل اينکه که در خانه شان زندگي مي کنند."
بخش هايي از سقف تونل به قدر کافي بلند بود که براي راه رفتن – روي زميني که به تناوب، يا بتن خشک بود يا زمين گلي – لازم نبود سرمان را خم کنيم.
تخمين طول تونل غيرممکن بود، اما انشعاباتي داشت که به جهت هاي مختلفي منتهي مي شد. در زمان حضور درون تونل، امکان شنيدن صداي ترافيک و پهپادهاي اسراييلي که معمولا بر فراز قلمرو 1.8 ميليون نفري غزه پرواز مي کنند وجود نداشت.

در ميدان نبرد، حماس با مجموعه اي از تاکتيک ها با نيروهاي اسراييلي مواجه مي شود، از جمله استفاده از تونل ها براي آغاز حمله هاي غافلگيرکننده.
در تونل، يکي از رزمندگان حماس گفت که اين گروه تجديد تدارکات در مهمات خود يا موشک ها و ديگر تسليحاتش را پي خواهد گرفت و شبکه زيرزميني خود را تحکيم و تقويت خواهد کرد.
او گفت: "در زمان صلح ما تدارکات تهيه مي کنيم، و در زمان جنگ از آنچه آماده کرده ايم استفاده مي کنيم."

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سیاسی ، دفاعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 18 شهريور 1393برچسب:, | 8:37 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.