چرا عربستان نمي‌تواند در يمن دخالت نظامي کند؟

ولي علائمي نشان مي دهد که عربستان نمي تواند اين بار در يمن دخالت نظامي بکند. البته شاه سعودي براي مهار اعتراضات و نجات دولت يمن به تکاپو افتاد و دستور اعطاي نفت و پول فوري و بلاعوض به يمن را صادر کرد.

در دور جديد اعتراضات در يمن جنبش انصار الله يمن خواستار برکناري دولت، لغو تصميم براي آزاد سازي قيمت هاي حامل هاي انرژي، بازنگري در تقسيم مناطق و اصلاح ساختار هيئت نظارت بر اجراي نتايج و مصوبات کنفرانس گفت وگوي ملي يمن است.

به اعتقاد تحليلگران «عبدربه منصورهادي» که وابستگي شديدي به عربستان دارد، بتازگي به تحريک اين رژيم و براي کاهش نفوذ شيعيان حوثي، يمن را به ۶ اقليم خود مختار تقسيم کرد. در اين اقليمهاي ششگانه متأسفانه مناطق شيعه نشين مانند صعده، صنعا، عمران و الجوف زيرنفوذ قبايل سلفي و وهابي قرار گرفتند و نقشي به شيعيان در ساختار قدرت سپرده نشد.

در پي آن حوثي هاي يمن مطالبات مشروع خود را تسليم دولت «عبدربه منصورهادي» کردند و رئيس جمهوري يمن نيز پاسخ به اين مطالبات را به کنگره ملي يمن محول کرد.پس از گذشت هشت ماه کنگره ملي که حزب حاکم تلقي مي‌شود، هيچ گونه پاسخ قانع کننده اي به نمايندگان حوثي ها نداد ودر نتيجه اختلاف ميان حوثي ها و حاکميت يمن تشديد شد.

دبير کل شوراي همکاري خليج فارس در بيانيه اي که در رياض منتشر شد از همه طرف هاي يمني خواست تا براي بيان مواضع خود به چارچوب هاي قانوني پايبند باشند.

عبداللطيف الزياني ضمن تحريک‌آميز خواندن اعتراضات مردمي در يمن گفت: شوراي همکاري خليج فارس با هرگونه تلاشي براي ممانعت از روند سياسي کنوني يمن و اقدامات تحريک آميز حوثي‌ها و ادامه اعتراضات مخالف است. دبيرکل شوراي همکاري خليج فارس از همه جريان‌هاي سياسي يمن خواست به اجراي مفاد کنفرانس گفتگوي ملي پايبند باشند.

در اين ميان گرچه عربستان در موضع دوگانه تهديد مردم معترض و دادن امتيازات جديد مالي به دولت دست نشانده خودش در يمن است ولي علائم زيادي نشان مي دهد که عربستان از دخالت مجدد نظامي در يمن عاجز است و تنها بايد به راهکارهاي سياسي بيانديشد.

نکات ذيل بخشي از علل عاجز بودن عربستان در استفاده از گزينه نظامي در برابر شيعيان يمن را نمايان مي کند: 
الف: جنوب يمن، دومين مرکز تجمع القاعده در جهان است. مدتي پيش بزرگترين گردهمايي رهبران القاعده در جنوب اين کشور برگزار شد. بي کفايتي دولت در مبارزه با القاعده در حالي است که رزمندگان حوثي به شدت در مقابل اين تروريست‌ها ايستادگي مي‌کنند و همواره درگيري‌هاي سنگيني بين حوثي‌ها و القاعده برقرار بوده است. با اين وجود گسترش و تقويت گروه هاي القاعده در سوريه و عراق و حتي لبنان و دخالت نظامي عربستان در يمن مي تواند فضايي بيشتر براي تقويت القاعده را فرآهم کند. تجربه اقدامات نظامي در سوريه و عراق نشان داد که رشد القاعده در چنين موقعيت هاي بسيار قابل ملاحظه و خارج از کنترل و مديريت سرويس هاي اطلاعاتي عربستان و آمريکا خواهد بود.


ب: در يمن بيشتر مردم داراي مذهب شافعي و زيديه هستند. در اعتراضات اخير صدها هزار شافعي نيز با زيدي ها متحد شده اند که اين اعترضات را ضمن آنکه از تقابل قومي و مذهبي خارج مي کند گسترده بودن اجتماعي و وزن جمعيتي اين اعتراضات را نشان مي دهد. به تعبير ديگر اين اتحاد مي تواند معترضين را در اکثريت قرار دهد.

ج: عربستان هم اينک در مرز خود با عراق براي مقابله با داعش مجبور به استقرار هزاران نيروي ارتش شده است. در حاليکه احتمال آسيب پذيري عربستان از طرف داعش وجود دارد گشودن يک جبهه ديگر نظامي در مرز مشترک با يمن اين کشور را بسيار آسيب پذير مي کند. اين در حاليست که در نقطه مرزي عربستان با يمن فرقه ديگري از شيعيان – اسماعيلي ها – مستقر هستند که شرايط را براي عربستان پيچيده تر مي کند. 

د: تحولات امنيت داخلي در عربستان منجمله بالا رفتن احتمال خرابکاري هاي داعش و القاعده در اين کشور نيز امکان تمرکز نظامي عربستان را در يک جبهه جديد جنگي کاهش داده است. ضمن آنکه برآوردها امنيتي نشان مي دهد که امکان تحرک اقليت هاي شيعه و سني در عربستان نيز با ورود عربستان به جنگ وجود دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سیاسی ، دفاعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 17 شهريور 1393برچسب:, | 16:35 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.