روابط ايران و حماس چگونه در مسير بهبودي قرار گرفت؟

در مطلبي درباره اوضاع غزه، سايت نشريه «تايم» به بررسي تأثير تهاجم اخير رژيم اسرائيل عليه فلسطيني ها بر روابط ايران با سازمان فلسطيني حماس پرداخته و مي نويسد يکي از نتايج جنگ اخير غزه، نزديک شدن دوباره ايران و حماس به يکديگر بوده است. اين سايت چنين بيان مي کند که جمهوري اسلامي ايران و سازمان فلسطيني حماس، زماني به شدت با يکديگر متحد بودند؛ اما وقايع سوريه و موضع گيري هاي متفاوت حماس در جريان وقايع رخ داده در آن کشور، سبب ايجاد انشقاق و فاصله گرفتن اين دو از يکديگر شد. اکنون و پس از آغاز جنگي جديد در غزه، ايران بار ديگر حمايت خود را از حماس اعلام کرده و روابط آن ها بهبود يافته است.

اما موضوع سخت گيري برخي بانک هاي غربي در اعمال تحريم هاي موجود عليه ايران، موضوعي است که سوژه يکي از مطالب روزنامه «اينديپندنت» را تشکيل داده است. اين روزنامه انگليسي، در مطلب خود به بررسي عملکرد بانک هاي مهم انگليس در اين زمينه پرداخته و مي نويسد مشترياني که ايراني بوده و يا داراي پيوندهايي با ايران مي باشند، با هزينه ناشي از تحريم ها مواجه شده اند و در حفظ حساب هاي بانکي خود با مشکل مواجهند. اينديپندنت ضمن انجام مصاحبه هايي با برخي افراد که از اين ماجرا زيان ديده اند، به طور خاص به بانک HSBC پرداخته که اخيراً ضمن ارسال نامه هايي براي مشتريان ايراني خود، از آن ها خواسته نسبت به بستن حساب هاي خود در اين بانک اقدام کنند.

در ميان ديگر مطالب، خبرگزاري «ترند» ديدگاه ايران درباره روابط با عربستان سعودي را مورد توجه قرار داده است. اين خبرگزاري مي نويسد مرضيه افخم، سخنگوي وزارت خارجه ايران روابط ميان ايران و عربستان را عادي توصيف و نسبت به ارتقاي پيوندها ميان اين دو قدرت منطقه اي ابراز اميدواري کرده است. افخم گفته: «به طور کلي، روابط ايران با کشورهاي منطقه، از جمله عربستان سعودي، در مسير عادي خود قرار دارد». وي در ادامه به برنامه هاي وزارت خارجه ايران براي بهبود روابط با عربستان اشاره کرده و گفته همزمان با انتصاب سفير جديد ايران در عربستان، برنامه هايي در اين زمينه به انجام خواهد رسيد. 

در نهايت، فارغ از اخبار و تحليل هاي سياسي، بايد اشاره کرد که از شب گذشته تاکنون، خبر درگذشت سيمين بهبهاني، شاعر سرشناس ايراني در بسياري از مطبوعات و رسانه هاي بين المللي بازتاب يافته است. سايت شبکه خبري «الجزيره» از اين جمله است که از بهبهاني با عنوان «آخرين شاعر بزرگ ايران» ياد کرده و مي نويسد بهبهاني که شعرهايش از سوي باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا نيز نقل قول شده، در سن 87 سالگي درگذشت؛ اما آثارش همچنان به حيات ادامه مي دهد. الجزيره در مطلب خود به طور خلاصه به مهمترين بخش هاي زندگي و آثار بهبهاني نيز اشاره کرده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ایران ، سیاسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 17 شهريور 1393برچسب:, | 11:31 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.