دلايل آب بندي خودرو و نحوه اجراي آن

زمانيکه يه جفت دنده تازه ساخته شده کنار هم قرار بگيرند خوب با هم مَچ نميشن و با اصطکاک و سر وصداي بيشتر کار ميکنند
حالا اگر شرکت سازنده شرکت معتبري باشه مياد و اين دو تا دنده رو با هم روي دستگاه مخصوص مي بنده و چند ساعتي رو در حال کار کردن با هم قرار ميده تا به اصطلاح دنده ها با هم آببندي بشن (که در حالت توليد انبوه امکان پذير نيس) يعني در واقع اون مقدار بد تراشيدگي خورده ميشه و دنده ها با هم از نظر پروفيل دنده مَچ ميشن.
دليل اينکه موتور هاي تعميري آببندي بيشتري ميخواد براي اينه که تراشکارها قطعات رو سفت تر ميگيرن ولي کارخونه روون تر. (فاصله بين دو قطعه که در کنار هم حرکت مي کنند)
هرچند سطح کليه قطعات فلزي، پيش از مونتاژ ( برحسب دقت عمليات ماشيني و تراش کاري) صيقلي مي شوند اما زماني به بهترين حالت خود مي رسند که در دور پائين و با روغن و روان کاري مناسب، بر روي هم حرکت کنند. روانکاري در دور موتور بالا در آغاز به کار اين قطعات و قبل از آب بندي، بازده بالايي ندارد. اين مساله بيشتر به دليل رفتار مصالح درگير در اصطکاک و سايش است نه به دليل ضعف احتمالي در عملکرد پمپ روغن. در واقع در دورهاي بالا به دليل اصطکاک بيشتر قطعات با هم، روغن نمي تواند مانند دورهاي پائين بين قطعات نفوذ کند و روانکاري کند. در نتيجه، بخوبي صيقلي نمي شوند و دما بالا رفته و عمليات آب بندي، به خوبي انجام نخواهد شد. بنابراين، گرفته شدن دماي قطعات و خنک شدن آنها هم اهميت دارد. اتفاقي که در حالت درجا و سکون خودرو، به خوبي انجام نمي شود. به همين دليل در راهنماي بيشتر خودروها گفته مي شود: در چند کيلومتر ابتدايي از دورهاي بالا، شتاب گيري ناگهاني و کارکردن درجا (بيش از اندازه) پرهيزکنيد.

بهتر است در زمان آب بندي از اين امور، پرهيز کنيم:
- رانندگي پر شتاب (چه حرکت چه توقف).
- حرکت تخت گاز يا پرسرعت.
- رانندگي با يک سرعت ثابت يا دور موتور يکنواخت به مدت طولاني.
- حرکت در شيب هاي تند به مدت طولاني.
- استفاده از ظرفيت کامل خودرو (بار، بکسل و ...).
- پر کردن دنده ها، يا استفاده از دنده مرده (که البته در گيربکس هاي اتوماتيک نيست).
- کارکرد درجا بيش از 3 دقيقه (ضمن اينکه رانندگي با موتور سرد، موجب آسيب مي شود)
_ در طول اين مدت (رسيدن تا 1000 کيلومتر) مرتب آب و روغن ماشين رو چک کنيد
_ سعي کنيد هميشه از بنزين سوپر استفاده کنيد اما اگر دسترسي نداريد يا اينکه هزينه اون بالاتر هست ، حتي الامکان تا 1000 کيلومتر اوليه بنرين سوپر استفاده کنيد.
_ تا آب بندي کامل ماشين از دست زدن به ماشين خودداري کنيد منظورم اسپورت کردن و تيونينگ و .... هست
_ بعد از طي مسافت 1000 کيلومتر يه مرتبه فشار به ماشين نياريد بگذاريد به مرور دورهاي بالاي موتور رو ماشين شما تجربه کنه
_ معمولا بعد از طي 5000 کيلومتر مي شه دورهاي 6000 يا بيشتر رو استفاده کرد
باور بفرماييد که رعايت اين موارد اصلا سخت نيست فقط کمي حوصله مي خواد
- توجه به دستورات مندرج در دفترچه هر خودرو و توصيه هاي سازنده آن.
امروزه در اکثر دفترچه هاي خودرو از اين توصيه ها ديگر به نام آب بندي، ياد نمي شود بلکه از آنها به عنوان توصيه هايي براي کارکرد اقتصادي و کمک به دوام محصول، ياد مي شود

* آببندي به روش کلي فقط در خودرو هاي صفر کاربرد دارد و موتور تازه تعمير پس از ۵ ساعت کارکرد درجا آببندي مي شود.

  آببندي پرايد:
۱-تا ۲۰۰ کيلومتر اول با دنده هاي ۱و۲ -دور موتور حداکثر بر روي ۲۵۰۰ دور
۲-پس از آن دور موتور را در دنده هاي ۱و۲ افزايش داده و روي دور ۳۰۰۰ تعويض دنده از ۱به ۲ را انجام مي دهيم
۳-پس از آن در ۲۵۰ کيلومتر تعويض دنده از ۲ به ۳ و بر روي دور ۰۰۰ ۳ انجام مي گيرد.
۴-با دنده هاي ۱و۲و۳ تا دور ۳۲۰۰ رانندگي نماييد و پس از آن در ۶۰۰ کيلومتر زماني که سرعت خودرو به ۷۵ کيلومتر رسيد به ۴ تعويض دنده را انجام دهيد.
۵-از کيلومتر ۷۵۰ مي توانيد از دنده ۵ و با دور زير ۳۰۰۰ استفاده نماييد.تا خودرو ۹۰۰ کيلومتر را طي کند.
۶- پس از آن به آرامي در اتوبان مسافت ۲۰۰ کيلومتر با بيشترين سرعت موجود (۱6۵ /hkm) رانندگي نماييد و پس از آن در ۱۱۰۰ خودرو را به نمايندگي مجاز ببريد.و روغن گيربکس و موتور را تعويض نماييد.

نکته:در طول آببندي از دو نفر بيشتر سوار نکنيد.ايرادات استخراجي را يادداشت نماييد و پس از مراجعه به مراکز مجاز اعلام نماييد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اجتماعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 17 شهريور 1393برچسب:, | 8:30 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.