وال‌استريت ژورنال: رهبر ايران خط قرمز مذاکرات را ترسيم کرد


«اظهارات اخير رهبر عالي ايران به معناي ترسيم خط قرمز در مذاکرات هسته‌اي بود.»

روزنامه وال‌استريت ژورنال با انتشار اين تحليل نوشت: رهبر عالي ايران آيت‌الله «علي خامنه‌اي» هفته گذشته در سخناني در جمع فن‌سالاران بلندپايه و مقامات نظامي کشور اعلام کرد ايران مشخصاً لازم است ظرفيت غني‌سازي خود را وسعت بخشد.
اظهارات آيت‌الله خامنه‌اي همزمان با جريان داشتن گفت‌وگوهاي هسته‌اي ايران در وين ايراد شد.
وال‌استريت ژورنال مي‌افزايد: در خصوص اين گفت‌وگوها يک مقام آمريکايي اعلام کرد طرف‌هاي گفت‌وگو با ايران همه تمرکزشان بر روي نکاتي است که ديپلمات‌هاي ايران پشت ميز مذاکره مطرح مي‌کنند اما اظهارات آيت‌الله خامنه‌اي که کلام آخر را در سياست هسته‌اي ايران بر زبان جاري مي‌سازد، فضاي چنداني براي مانور دادن باقي نمي‌گذارد. رهبر ايران همواره در صحبت از موضوع هسته‌اي، تعابيري وسيع به کار مي‌برد و همواره هم دست حمايتش بر سر تيم مذاکره‌کننده ايران بوده است ولو آن که نسبت به موفقيت آن چندان خوش‌بين نيست.
روزنامه آمريکايي افزود: صحبت‌هاي روز دوشنبه رهبر عالي ايران به نحوي بي‌سابقه متضمن مشخص‌ترين اشارات وي در موضوع هسته‌اي بود. او در فرازي از صحبت‌هايش اعلام کرد «شش قدرت از ايران مي‌خواهند ايران قبول کند تعداد سانتريفوژهايش را به 10 هزار عدد کاهش دهد». آيت‌الله خامنه‌اي در اين مراسم گفت «هدف آنها اين است که جمهوري اسلامي را در باب ظرفيت غني‌سازي به 10 هزار سو (swu) راضي کنند، منتهي از 500 سو و سپس 1000 سو شروع کردند. 10 هزار سو شامل حدود 10 هزار سانتريفيوژ قديمي مي‌شود که ما از قبل داشتيم». «سو» swu معادل ظرفيت غني‌سازي يک سانتريفيوژ در يک سال است.
«کريم سجادپور» عضو پيوسته «برنامه خاورميانه» در «موسسه کارنگي» گفت: «رقم 190 هزار swu، 10 برابر بزرگتر از رقم موردنظر آمريکا براي ظرفيت هسته‌اي ايران براي يک دهه آينده است».
يادآور مي‌شود رقم 190 هزار سو، رقمي است که صاحبنظران و اهل فن داخلي درباره حجم نياز کشورمان به غني‌سازي عنوان کرده‌اند.
رهبر معظم انقلاب همچنين با تغيير کاربري تاسيسات غني‌سازي فردو به مرکز تحقيقاتي! مخالفت کردند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سیاسی ، دفاعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 24 تير 1393برچسب:, | 11:20 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.