آيا ميدانيد تهوع بارداري نشانه هوش بالاي جنين است !


8 توصيه به مادران باردار براي تولد بچه هاي باهوش
شايد باور نکنيد اما حتي قبل از اينکه متوجه بارداري خود شويد و آزمايش بارداري بدهيد، مغز کودک شما در حال شکل گيري است. لوله هاي عصبي و ساختمان هايي که براي رشد اعصاب و ستون نخاعي ضروري هستند، در هفته پنجم دوره قاعدگي، پس از اينکه شما متوجه توقف قاعدگي تان شديد، شروع به شکل گيري مي کنند.
سپس تکامل مغزي کودک به سرعت ادامه مي يابد. به خاطر همين است که شما دراولين هفته هاي بارداري به شدت احساس خستگي مي کنيد.
تا حالا به اين فکر کرده ايد که چگونه مي توان از همان زماني که جنين در شکم مادر است هوش او را افزايش داد؟ پس به توصيه هاي زير توجه کنيد.
1- چکاپ ها را جدي بگيريد
بهتر است قبل از اينکه تصميم به بارداري بگيريد، از سلامت کلي خود مطمئن شويد. با انجام آزمايش خون و ادرار مي توانيد متوجه شويد که در کجاي طيف سلامتي هستيد. بعد از بارداري هم حتما با مراجعه به پزشک، از سلامت خود و جنين تان مطمئن شويد.
گاهي آزمايش ادرار براي آگاهي از مسموميت بارداري لازم است. مسموميت بارداري در صورتي که مورد غفلت واقع شود مي تواند سبب زايمان زودرس شود.
اگر به طور پيشرونده شکم تان بزرگ نشود، ممکن است علامتي از اين باشد که خون و موادمغذي کافي به جنين نمي رساند و ممکن است شما در معرض خطر مسموميت بارداري باشيد. کودکاني که خيلي زودتر از موعد متولد مي شوند ممکن است در معرض خطر عوارض جدي مغزي باشند.
2- با جنين صحبت کنيد
محققان معتقدند که جنين در شکم مادرش هر آنچه در دنياي بيرون اتفاق مي افتد را مي شنود و همه اينها به نوعي روي مغزش تاثير مي گذارد. مطالعات نشان مي دهد نوزادان به طرف صداي مادر برمي گردند و اين نشان مي دهد نه تنها آنها دنياي بيرون را مي شنوند، بلکه بين صداهاي غريبه و آشنا را هم تمايز قايل مي شوند. حتي اگر برايش کتاب نخوانيد، وقتي او در رحم مادر لگد مي زند و مي چرخد، چيزهايي در مورد محيط اطرافش ياد مي گيرد و اين براي فرآيند يادگيري ضروري است.
همه اين تجربه ها رشد و تماس سلول هاي مغزي را تحريک مي کند و تماس سلول هاي مغزي يعني آمادگي براي آموختن. پس سعي کنيد پس از هفته بيستم بارداري، کتاب برايش تا حس شنوايي او تقويت شود. برايش در پايان روز لالايي بخوانيد. اين کار هم به خودتان و هم به او آرامش مي دهد.
3- آرام و صبور باشيد
بارداري دوران پراسترسي است. شايد ممکن باشد کارهاي زيادي را در يک دوره کوتاه انجام دهيد، بنابراين سعي کنيد آرامش خود را حفظ کنيد. زندگي بدون استرس نه تنها بارداري را راحت تر مي کند بلکه براي کودک متولدنشده تان هم مفيد است.
گفته مي شود، توليد زياد هورمون هاي استرس در بدن مادر مي تواند تاثير منفي روي تکامل جنين داشته باشد. هورمون استرس با زايمان زودرس هم ارتباط دارد.
حتي اگر کودک سر موقع متولد شود، بين هورمون استرس و بارداري و اشکال در فرآيند يادگيري و توجه و اضطراب در کودک ارتباط وجود دارد.
استرس صرفا به معناي ناراحتي روحي مادر نيست، بلکه فشار کاري زياد و خستگي مفرط بدني نيز براي بدن نوعي استرس تلقي مي شود و تاثيرات منفي زيادي بر جنين مي گذارد
بررسي ها نشان داده مادراني که در دوران بارداري آرامش دارند، نسبت به آنهايي که در اين دوران استرس دارند، فرزنداني با بهره هوشي بالاتر به دنيا مي آورند.
چنانچه مادر در دوران بارداري تحت فشار روحي و اضطراب باشد نه تنها فرزند از نظر رشد طبيعي جسمي دچار مشکل شده و عموما با وزن کمتر متولد مي شود، بلکه از نظر بهره هوشي نيز در سطح پايين تري خواهد بود.
درعين حال استرس مادران در دوره بارداري منجر به تولد کودک نا آرام و بي قرار شده و حتي در مواردي که فشار هاي روحي افزايش يابد، ممکن است بارداري به انتها نرسد و مادر دچار سقط جنين شود.
متخصصان عقيده دارند جنين متاثر از تغييرات هورموني مادر مراحل رشد خود را پشت سر مي گذارد و استرس مادر موجب افزايش ترشح کورتيزول يا همان هورمون استرس شده و موجب کاهش ضريب هوشي کودک مي شود.
البته لازم به ذکر است استرس صرفا به معناي ناراحتي روحي مادر نيست، بلکه فشار کاري زياد و خستگي مفرط بدني نيز براي بدن نوعي استرس تلقي مي شود و تاثيرات منفي زيادي بر جنين مي گذارد.
به همين دليل توصيه مي شود مادران باردار در اين دوران از نظر جسمي و روحي آرامش بيشتري داشته باشند و از نظر کارهاي بدني نيز بيش از حد به خود فشار نياورند تا فرزنداني سالم و با نشاط و باهوش داشته باشند.
4- دور سيگار و الکل خط بکشيد
اگر قبل از بارداري الکل و سيگار مصرف مي کرديد، وقتي خبر بارداري خود را مي شنويد حتما بايد نوشيدن الکل را کنار بگذاريد و سيگارتان را هم ترک کنيد. قبل از اينکه کبد شما بتواند الکل را از بين ببرد، از جفت عبور کرده و به جنين مي رسد. کبد جنين هم هنوز آنقدر کارآمد نيست تا بتواند الکل را متابوليزه کند، بنابراين دچار آسيب هاي جدي مي شود. نوشيدن الکل علاوه بر اينکه جنين را در معرض خطر نشانگان الکل جنيني قرار مي دهد، بلکه مي تواند سبب عقب افتادگي ذهني و مشکلات يادگيري و رفتاري در جنين شود.
5- رژيمي مناسب داشته باشيد
بارداري زماني براي رژيم لاغري نيست. غذاهاي سالم بخوريد و رژيمي متعادل و متنوع انتخاب کنيد که سرشار از پروتئين، غلات کامل، حبوبات، ميوه و سبزي باشد. گرسنگي به خودتان ندهيد، چرا که با اين کار کودک خود را در معرض خطر تاخير تکامل گفتاري و حرکتي و کاهش ضريب هوشي قرار داده ايد.
6- قرص ويتامين را فراموش نکنيد
مولتي ويتامين هايي که برايتان توسط پزشک تجويز مي شود سرشار از موادي است که جنين براي رشدونمو به آنها احتياج دارد. اسيدفوليک مهم ترين ماده براي تکامل مغزي جنين در حال رشد است، چرا که اين ماده خطر بيماري اسپينا بيفيدا و ساير مشکلات عصبي را در کودک کاهش مي دهد. همه زنان در دوران باروري بايد روزانه 400 ميکروگرم قرص اسيدفوليک مصرف کنند تا مطمئن شوند که مقدار کافي از اين ماده هنگام بارداري در بدنشان موجود است.
تحقيقات نشان مي دهد گرماي زياد و دوش گرفتن با آب خيلي داغ در دوران بارداري، سبب نقايص لوله عصبي نوزاد مي شود. بنابراين از دوش گرفتن با آب خيلي داغ، سونا و حمام بخار خودداري کنيد
7- زير نظر پزشک تان ورزش کنيد
ورزش استرس شما را کاهش مي دهد. خطر مسموميت بارداري که منجر به زايمان زودرس مي شود هم با ورزش کردن کمتر مي شود. طبق مطالعه محققان آمريکايي کالج پزشکي ورزش، مادراني که در بارداري ورزش مي کنند، مثلا يوگا انجام مي دهند يا پياده روي مي کنند، سيستم عصبي کودکان آنها بلافاصله بعد از زايمان سريع تر متکامل مي شود. در سن 5 سالگي نمره آنها در آزمون هاي هوش و زبان بالاتر است. پس وقتي بارداريد، حداقل 30 دقيقه در روز ورزش ملايم انجام دهيد.
8- دوش آب داغ نگيريد
تحقيقات نشان مي دهد گرماي زياد و دوش گرفتن با آب خيلي داغ در دوران بارداري، سبب نقايص لوله عصبي نوزاد مي شود. بنابراين از دوش گرفتن با آب خيلي داغ، سونا و حمام بخار خودداري کنيد.
در اوايل بارداري تب بالا با بروز مشکلاتي در تکامل سيستم عصبي جنين ارتباط دارد. بنابراين وقتي فردي دوش آب داغ هم مي گيرد دماي بدنش بالا مي رود. اگر دما بيش از 38.8 درجه بالا رود، مي تواند چنين مشکلاتي را براي جنين ايجاد کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اجتماعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 24 خرداد 1393برچسب:, | 12:15 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.