جزئياتي از داعش و سرکرده آن/ تغيير نگرش از "دکتر دعا" به "ابوبکر البغدادي"



ديلي تلگراف در گزارشي در اين رابطه مي نويسد: داعش در ابتداي پيدايش شروع به انجام عمليات هاي تروريستي در عراق کرد و بعد از آنکه جبهه النصره (ديگر گروه تروريستي حاضر در سوريه) حاضر نشد با اين گروه ائتلاف کند اختلافاتي ميان آنها بوجود آمد و از همين رو "ايمن الظواهري" رهبر القاعده، از داعش خواست تا سوريه را رها کرده و بر تحولات عراق تمرکز داشته باشد.
شايد از نام داعش اينطور برداشت شود که اعضاي آن را چهره هايي افراطي کشورهاي عربي تشکيل داده اند اما روزنامه ديلي تلگراف مي نويسد که اغلب اعضاي اين گروه تروريستي را افراطيون غربي تشکيل مي دهند و بيش از 80 درصد افراطويني که از کشورهاي اروپايي و آمريکا راهي سوريه مي شوند به عضويت اين گروه درمي آيند.
بر اساس اين گزارش، داعش اغلب اقدامات خود را از روي عمليات هاي القاعده بازسازي مي کند و در نظر دارد که عمليات هايي را در خارج از عراق و سوريه انجام بدهد. از آنجا که اغلب نيروهاي اين گروه را تروريست هاي خارجي تشکيل مي دهند کشورهاي غربي نگران بازگشت آنها به زادگاهشان هستند.

در همين رابطه موسسه اي به نام "سوفان" در نيويورک پيش بيني کرده که در حدود 12 هزار تروريست خارجي در سوريه در حال جنگ هستند که بيش از سه هزار نفر آنها از کشورهاي غربي وارد سوريه شده اند. بر اساس اعلام اين مرکز تحقيقاتي بيش از 80 درصد از افرادي که از غرب وارد سوريه شده اند به گروه داعش پيوسته اند.
هر چند عمده اقدامات اين گروه تروريستي در سوريه بوده اما داعش از چند روز قبل به سراغ عراق آمده و بويژه در دو روز اخير در موصل اقدامات تروريستي فراواني را انجام داده است.

البغدادي کيست؟
از ابوبکر البغدادي تنها يک و يا دو عکس آنهم از زماني که در کمپ بوکا زنداني بود، وجود دارد. ابوبکر البغدادي در سال 1971 و ظاهرا در خانواده اي معروف در شهر سامرا متولد شد. بر اساس زندگينامه اي که از وي در سايت هاي اينترنتي جهادي ها منتشر شده است، البغدادي مدرک دکتراي خود را در رشته علوم اسلامي از دانشگاه بغداد کسب کرده اما به صورت رسمي يک حقوقدان و دانش آموخته حقوق است. البغدادي تا مدت ها خود را با نام مستعار "دکتر دعا" معرفي مي کرد.

پس از تهاجم ارتش آمريکا به عراق در سال 2003 بود که البغدادي همه کارهاي خود را رها کرده و بلافاصله به شاخه القاعده در عراق به رهبري ابومصعب زرقاوي پيوست اما در اين مورد که وي در دوران زرقاوي چه نقشي بر عهده داشته تا به امروز اطلاعات دقيقي در دست نيست. به هر حال پس از مرگ زرقاوي بود که البغدادي به رهبري القاعده عراق که در آن زمان "دولت اسلامي عراق" ناميده مي شد رسيد.

داعش ساخته و پرداخته کيست؟
چندي قبل روزنامه تايمز لندن در مقاله اي تصريح کرد: مهمترين گروه تروريستي در عراق را افسران امنيتي امريکا پايه گذاري کرده اند.

در اين گزارش آمده است؛ در سال 2005 نيروهاي ايالات متحده بر اساس يک پروژه از پيش طراحي شده و هدفمند، مرد 33 ساله اي به نام "ابراهيم عواد ابراهيم علي البدري" را که يک کشاورز ساده، اما جاه طلب و ماجراجو بود، شناسايي کرده و با اتهامات کليشه اي، او را به ابوغريب فرستادند.
ابراهيم البدري، به صورت هدفمند با سران تندرو القاعده در يک سلول حبس شد و در مدت سه ماه، از يک کشاورز سني، به يک سلفي تندرو تغيير شخصيت داد. او هنوز از زندان آزاد نشده بود که لقب ابوبکر البغدادي را براي خود برگزيد.
اين گروه (داعش) تا سال 2010 هيچ فعاليتي نداشت، اما پس از فرا رسيدن زمان خروج ارتش امريکا از عراق، آنها بمبگذاري ها و ترورها را آغاز کردند. با آغاز بحران سوريه و دخالت ترکيه، عربستان و قطر در ناآرامي هاي اين کشور، گروه موسوم به دولت اسلامي عراق و شام، با نام مخفف داعش نيز بزرگتر شد و بر مرکز و غرب عراق سايه انداخت.
اين سازمان که به منابع مالي و کمک هاي تسليحاتي شيوخ عرب دسترسي داشت، هزاران نفر از سلفي هاي آموزش ديده در پاکستان و افغانستان را نيز جذب کرد. آنها با دلگرمي به پشتيباني مستقيم عربستان و ترکيه و کمک هاي اطلاعاتي افسران سيا در عراق، چندين عمليات جسورانه انجام دادند که يکي از آنها حمله به 8 زندان در عراق، از جمله زندان ابوغريب بود.

آنها حدود 500 زنداني ابوغريب را که عمدتا از سلفي هاي انتحاري بودند، فراري دادند و از همان ها براي حمله به مناطق شيعه نشين استفاده کردند.
تايمز تصريح مي کند که درست از زماني که اين 500 سلفي انتحاري متواري شده اند، حملات تروريستي به شيعيان به ميزان چشمگيري افزايش يافته و به 30 حمله در يک ماه رسيده است.
پنتاگون و وزارت خارجه امريکا در سال 2011 نام البغدادي مشهور به ابودعا را در ليست افراد خطرناک و تحت تعقيب قرار داده و براي دستگيري او پاداش 10 ميليون دلاري تعيين کردند. اين اقدام امريکا موهبتي بزرگ براي البغدادي بود تا او به عنوان يکي از سران گروه هاي سلفي مطرح شود. با اين اقدام، به البغدادي بهانه داده مي شود تا رفت و آمدها و تماس هاي او پنهان بماند و توجيهي باشد براي حضور نيافتنش در انظار . به اين ترتيب او از خطر نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي عراق و کردها دور مي ماند.
البغدادي از آن پس، مسئوليت بيش از صد انفجار تروريستي را بر عهده گرفته که وحشيانه ترين آنها بمبگذاري در حله بود که حدود 114 کشته بر جاي گذاشت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سیاسی ، دفاعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 24 خرداد 1393برچسب:, | 12:13 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.