ريشه ضرب المثل/ در چنته داشتن


ابتدا بايد دانست چنته مخفف چند تا و يا چند تايي است و به لوله اي به طول پنج شش گره و به قطر بيش و کم دو سه گره از جنس چرم يا پارچه چرم دوزي شده و يا از جنس قالي و قاليچه گويند که به اندازه هاي بزرگ تر و کوچک تر مي ساختند و دري براي آن تعبيه مي کردند و قيش هاي چرمي بالايش مي دوختند و اين قيش ها را به سروته قيش پهن چرمي متصل مي کردند چند تا يا چند تايي محفظه براي گذاشتن لوازم ضروري مسافرت در آن ترتيب مي دادند. اگر مسافر سواره بود اين چنته را به قاچ زين و يا جلوي پالان مرکوب مي بست و کجاوه نشين ها و پالکي نشين ها به محل خود مي بستند. جامي در ايام جواني ضمن مسافرت هاي خود از هرات به سمرقند با سعدالدين کاشغري و همچنين علي قوشچي که از مشاهير بود ملاقات کرد. گويند قوشچي در حالي که چنته اي حمايل کرده بود به محضر جامي آمد و چندين مسئله بسيار مشکل از او پرسيد. با آنکه جواب دادن به هر يک از آن سوالات مستلزم وقت کافي بود اما جامي تمام سوالات را بدون تامل وتفکر جواب داد.
قوشچي که انتظار جواب نداشت از آن همه فضل و دانش متحير مانده سکوت اختيار کرد. جامي چون سکوت قوشچي را ديد اشاره به چنته اش کرده از باب طنز گفت: "مولانا ديگر چيزي در چنته ندارند؟"
اين عبارت چون از زبان دانشمندي همچون جامي جاري شده بود از آن تاريخ رفته رفته بر سر زبان ها افتاده است و در رابطه با بضاعت علمي و سرمايه معنوي مورد استفاده قرار مي گيرد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اجتماعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 3 خرداد 1393برچسب:, | 9:25 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.