وقتي امير کبير 100 تومان براي چاپ يک کتاب جغرافي داد!


آن زمان، شايد مصلحت اقتضاء مي کرد که استادان بنامي را از فرنگ بياورند تا مجبور نباشند اين همه دانشجو به خارج از کشور بفرستند. اين کار انجام شد و بدون شک، اساس علم نوين در ايران توسعه يافت. البته دانشجوياني هم رفتند و برخلاف زمان ما ، بسياري بازگشتند و نقش مهمي در نو کردن ايران و تأسيس مراکز دانشي داشتند.

اما اکنون ديگر کسي در فکر آوردن استاد نيست، سهل است که بسياري از راه هاي ارتباطي ديگر براي توسعه علوم هم که مهم ترين آنها اينترنت است، همچنان مبغوض است. اين ميراث ضد غربي شدن ما در کنار محاسني که داشته، و آن اتکاي به خود بوده، آسيب هاي فراواني به ما زده که يکي هم همين است که مثل اين که هر کسي خارجي است گويا قصد نيست و نابود کردن ما را دارد! مي دانم که کساني اينها را ساده انگاري خواهند دانست، اما چه کنم، شايد اين بار ديگران اشتباه کنند.

بگذاريم. در حال جستجو در باره عبارتي از کتابي با نام جهان نما بودم. اثري جغرافيايي که شخصي به نام فلوغون رافائيل انگليزي نوشته و زمان امير کبير از فرانسه به فارسي ترجمه شده است. بالاخره نسخه اي از آن را در کتابخانه محدث ارموي که زير مجموعه کتابخانه تخصصي تاريخ اسلام و ايران است، يافتم.

خاتمه کتاب نکته جالبي داشت که به بحث اول اين يادداشت مربوط مي شود، هزينه کردن براي کار پژوهش و چاپ. مترجم نوشته است که وقتي کتاب را ترجمه کرد آن را به امير کبير تقديم کرد و او نيز نقدا يک صد تومان بابت هزينه چاپ آن به وي پرداخت کرد.

عبارت مترجم را با هم بخوانيم:

اين است مجملي از آنچه ترجمه شد در احوال معرفت عالم و دول و ملل از کتب فرنگيان که در ايران متداول نبود. بعد از شش ماه زحمت که از زبان فرانسه به لسان فارسي درآوردم. دو نسخه از آن نوشته هديه آستان حضرت ظل اللهي و درگاه جناب آصف جاهي نمودم. بعد از قبول بضاعت مزجات و تحسين بر حسن نسخه منحصره و نوازشات وافره بر اين نامقبول، چون نفع اين کتاب را اعم مي خواست که تمامي خواص ممالک محروسه ـ صانها الله عن الحدثان ـ از آن بهره ياب شوند، بر حسب اذن و اشاره جناب جلالتماب شوکت و صرامت انتساب آصف دوران، خدايگان اجل، شخص اول دولت ايران دستور معظم اتابيک اعظم سرکار امير کبير ـ ادام الله تعالي ايام اجلاله ـ که موازي يک صد تومان جهت خرج باسمه، نقد انعام فرمودند اين کتاب مستطاب را به دارالطبع برده منطبع گردانيدم و شش نقشه بر حسب تقسيم اقاليم پنج گانه بر آن الحاق کردم که اقلا حدود ولايات هر دولت معين شود. ...

تمام شد عمل استکتاب و انطباع در سنه 1267 هجري بعد از انقضاي يک سال از زمان ترجمه در دارالسلطنه تبريز در کارخانه آخوند ملاصالح تبريزي


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ایران ، اجتماعی ، سیاسی ، امنیتی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 3 خرداد 1393برچسب:, | 9:21 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.