گزارش دويچه وله: دولت بحرين "معتاد به گاز اشک آور" است



بسياري از اين گازهاي اشک آور، گستاخانه نام کشور و حتي شرکت توليدکننده شان را يدک مي کشند. با اين حال، يک مدل که به طور گسترده استفاده مي شود و محفظه 40 ميلي متري طلايي براق با حروف و يک نوار ضخيم قرمز دارد، چنين نيست. فعالان حاضر در سازمان حقوق بشر "ديده بان بحرين" مي گويند که گازهاي اشک آور ناشناس، شباهت جدي با نمونه هايي دارد که شرکت صنايع دفاعي "رينمتال دنل" (Rheinmetall Denel Munition Pty)، که مالکيت مشترک آلماني-آفريقاي جنوبي دارد، توليد مي کند.
"ديده بان بحرين" سابقه ي ردگيري گازهاي اشک آور استفاده شده بدون مارک را تا محل توليدشان دارد. سال گذشته، تحقيق اين گروه درباره منشأ يک برند بدون نام، آنها را به شرکت شيميايي "دا کوانگ" در کره جنوبي رساند. "رضا الفردان" از اعضاي ديده بان بحرين به دويچه وله مي گويد: "اين شرکت محصولات خود را روي وبسايتش قرار داده بود. مشخصات آن محصولات همانند نمونه هايي بود که [در بحرين] شليک شده بود و ابعاد آن ما را مطئمن تر کرد."
پس از آنکه مشخص شد که "دا کوانگ" اوايل سال 2014 آماده ارسال نزديک به سه ميليون محفظه گاز اشک آور به بحرين است، اين گروه حقوق بشر کمپيني براي جلوگيري از آن به راه انداخت. و آنها به هدف خود رسيدند. در اولين هفته از ماه ژانويه، "اداره برنامه مالکيت دفاعي" کره جنوبي اعلام کرد که به دليل "بي ثباتي سياسي" در کشور دريافت کننده، ارسال اين محموله را متوقف خواهد کرد.
"براين وود" رييس سازمان "عفو بين الملل" اين تغيير مشي را به عنوان "يک پيام روشن مبني بر اينکه سرکوب مداوم اعتراضات مسالمت آميز به دست مقامات بحريني غير قابل قبول است و با مبادلات تسليحاتي آينده جبران نخواهد شد" اعلام کرد. اما هميشه توليدکننده ديگري هست که مشتاق به معامله است.
جستجو در بين بروشورها و غرفه هاي توليدکنندگان محصولات دفاعي در نمايشگاه هاي نظامي به دنبال محصولاتي که با محفظه هاي استفاده شده در بحرين مطابقت مي کند، فرايند پر زحمتي است، اما الفردان مي گويد در حيطه اي که معاملات مرموز بر آن سايه افکنده، اين جا معمولا بهترين جا براي شروع است. ديده بان بحرين تصاويري از محفظفه هاي گاز اشک آور "رينمتال دنل" را در بروشورهاي تبليغاتي اش ديده است، و مي گويد که اندازه و علائم آنها گويا همانند نمونه هايي است که خيابان هاي بحرين را پر کرده است.
دويچه وله تصاوير را ديده است و تشابهات بصري را مي تواند تاييد کند، اما به دليل قوانين کپي رايت قادر به انتشار تصاوير نيست. عليرغم درخواست هاي مکرر، "رينمتال دنل" هيچ عکسي از محفظه هاي گاز اشک آورش را در اختيار قرار نداد. با اين حال، اين شرکت بيانيه اي صادر کرد مبني بر اينکه شرکت تابع آن تا به اين لحظه "به دولت بحرين نه پيشنهاد و نه فروش محفظه گاز اشک آور نداشته است."
پيگيري بيشتر براي کسب اطلاعات درباره هرگونه صادرات کالا به عربستان و امارات متحده عربي، دو کشوري که براي سرکوب خيزش طي سه سال گذشته نيروي نظامي در اختيار بحرين گذاشته اند، بي جواب ماند.
وزارت روابط اقتصادي و انرژي آلمان در برلين، که مسئول صدور پروانه براي صادرات تسليحاتي است، پاسخگوتر بود. اين وزارتخانه در بيانيه اي که در پاسخ به دويچه وله صادر شد بيان کرد که مجوزي براي صادرات محرک هاي شيميايي به هيچ کدام از اين دو کشور در سال 2011 صادر نکرده است. و اگرچه عربستان سودي مهم ترين مقصد صادرات تسليحاتي آلمان در سال 2012 بود، اين وزارتخانه گفت که گاز اشک آور در فهرست خريد 1٫237 ميليون يورويي عربستان سعودي نبوده است. امارات متحده عربي 2هزار محفظه عامل شيميايي در سال 2012 دريافت کرده است. اما معاملات منامه در مقياس ميليوني است نه هزار.
در رابطه با صادرات مستقيم مواد به بحرين، وزارت روابط اقتصادي و انرژي به دويچه وله گفت: "طي سالهاي اخير هيچ درخواستي از شرکت هاي آلماني براي صادرات گاز اشک آور به بحرين نبوده است."
اما 49 درصد از شرکت مزبور هويت آفريقاي جنوبي دارد، و تاسياست توليدي اش در آن کشور واقع است. تحت قوانين صادرات آلمان، شرکت "رينمتال دنل" مي تواند در آفريقاي جنوبي گاز اشک آور توليد کند و بدون مجوز از برلين، آن را به بحرين ارسال کند.
در آفريقاي جنوبي، "کميته ملي کنترل قراردادي تسليحات" بر صادرات نظارت مي کند، اما اين کميته به خاطر ارسال تسليحات به برخي کشورها در گذشته از سوي ناظران حقوق بشر مورد تحقيق و موشکافي قرار گرفته است. وقتي از شرکت "رينمتال دنل" درباره اينکه چگونه ممکن است گاز اشک آور توليد شده در اين شرکت به خيابان هاي بحرين راه پيدا کند سوال شد، اين شرکت پاسخي نداد.

"يان فان آکن" از مسئولان "کميته روابط خارجه براي خلع سلاح، کنترل تسليحاتي و منع غني سازي" دو توضيح محتمل براي راهيابي احتمالي گاز اشک آور "رينمتال دنل" به بحرين ارائه داد. او گفت: "ممکن است اين محموله در گذشته ارسال شده است، يا اين شرکت ممکن است آن را به يک شرکت آفريقاي جنوبي ديگر فروخته باشد و ارسال از طريق آن صورت گرفته است." "ديويد مينير" وزير دفاع در سايه آفريقاي جنوبي به دويچه وله خاطرنشان کرد که توضيح دوم را با دولتش در ميان خواهد گذاشت.
در همين اثنا، گاز اشک آور زندگي مردم بحرين را با خطر مواجه ساخته است. توصيه نامه هاي بين المللي براي استفاده از آن بيان مي دارد که گاز اشک آور تنها بايد در فضاي باز و در زاويه 45درجه شليک شود، اما وب سايت يوتوب و ديگر رسانه هاي اجتماعي مملو از ويدئوهايي است که نشان مي دهد گاز اشک آور بدون دقت و مبالات استفاده شده است. گزارش هاي بي شماري وجود دارد مبني بر اينکه پليس گاز اشک آور را به درون منازل و مساجد و حتي سالن هاي آرايش شليک کرده است.
شاهدان و قربانيان مي گويند هيچ راه فراري وجود ندارد. وزارت کشور بحرين در بيانيه اي که اوايل سال جاري صادر کرد، اعلام کرد که از گاز اشک آور هميشه "مطابق قوانين بين المللي" استفاده مي کند. "وينسنت آياکوپينو" از اعضاي سازمان "پزشکان براي حقوق بشر" در نيويورک، نظر ديگري دارد. سازمان او گزارش مفصلي درباره اين موضوع گرد آورده است.
آياکوپينو مي گويد: "پيش از هر چيز، مهم است بدانيم که گاز اشک آور [در بحرين] عليه تظاهرات مسالمت آميز و براي سرکوب اعتراض يا حق آزادي تجمع استفاده مي شود. و در ضمن معترضان به طور مستقيم و در فاصله نزديک هدف شليک قرار مي گيرند."
"مرکز بحريني حقوق بشر" 14 مورد مرگ را ثبت کرده است که بر اثر اصابت مستقيم محفظه گاز اشک آور رخ داده است. اين مرکز همچنين هزاران مورد جراحت، و تلفات ديگر در نتيجه اختلالات تنفسي ثبت کرده است. پزشکان مي گويند نرخ سقط جنين افزايش يافته است، و آنها نگران تاثيرات دراز مدت تماس نزديک با اين محرک هستند.
الفردان مي گويد: "سوء استفاده در مقياس عظيمي رخ مي دهد، از گاز اشک آور براي مجازات و قتل استفاده مي کنند. بايد جلوي آن را گرفت." او تا پيش از شناسايي و رسوايي تمام فروشندگان گاز اشک آور، قصد عقب نشيني ندارد. فرانسه، اسپانيا، آمريکا و اکنون کره جنوبي تاکنون توقف برنامه هاي صادراتي شان را اعلام کرده اند، و حالا زمان وادار کردن توليدکننده محفظه هاي 40 ميلي متري با نوار ضخيم قرمز رنگ است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سیاسی ، دفاعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 3 خرداد 1393برچسب:, | 9:19 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.