آيا سربازي به عنوان شغل محسوب شود ؟


مهمترين موارد حذف شده يا تغيير کرده در خصوص کفالت يا معافيت هاي پزشکي
حذف معافيت 3 برادري
حذف معافيت 2برادري
کاهش کسر خدمت ها از جمله کسر خدمت بسيجيان
سقف تحصيلي که به عنوان مثال در دوره دبيرستان از 24 سال به 20 سال کاهش يافت
افزايش سن نگهداري از پدر از 50 سال تمام به 65 سال
حذف معافيت هنگام ازدواج با دختران معلول
تغييرات معافيت پزشکي مانند افزايش نمره چشم يا معافيت چاقي و لاغري
حذف معافيت کفالت جد يا جده در صورت داشتن نوه دختر
24 ماه سربازي به خاطر کاهش مواليد ذکور

در همين حال سردار موسي کمالي جانشين اداره منابع انساني ستادکل نيروهاي مسلح مي گويد: شايعه کم شدن مدت خدمت وظيفه به علت کاهش مواليد ذکور که به سن سربازي رسيده اند، صحت ندارد و اکنون شاهد کاهش مواليد ذکور هستيم. اگر روزي با کمبود سرباز مواجه شويم مدت خدمت وظيفه براساس قانون 24 ماهه اجرا مي شود. در همين حال دانشجوياني که از سال 83 براي تحصيل به خارج کشور رفته اند در صورت بازگشت به کشور ممنوع الخروج شده و بايد به سربازي بروند.در حال حاضر نيز با کمبود مواليد پسر روبرو هستيم که همين امر موجب شده است که تاپايان سال 93 تمامي کسر خدمت ها يا بخشي از آنها حذف وسربازي بار ديگر 24 ماهه شود.

دختران هم به سربازي بروند
در حالي که مسئولان از کاهش ميزان مواليد و احتمال افزايش مدت سربازي به 24 ماه خبر مي دهند، رييس موسسه مطالعات و مديريت جامع و تخصصي جمعيت کشور در باره هرم سني و کاهش جمعيت مي گويد: مشکل افزايش جمعيت نداريم. همين الان سالي حدود ۹۰۰ هزار نفر به جمعيت ما اضافه مي شود. نرخ رشد جمعيت ما هم اکنون ۱.۲۹ درصد است و اصلا مشکلي نيست. مشکل اين است که چون نرخ باروري کل به زير حد جانشيني آمده است و به حدود ۱.۷ فرزند به ازاي هر زن رسيده ما در نسل آينده با مشکل عدم تعادل در ساختار سني مواجه مي شويم. در حدود سالهاي 1415 و 1420 اتفاقي که براي ما مي افتد اين است که نرخ رشد جمعيت به علت کاهش باروري که از سالهاي قبل شروع شده و در حال حاضر نيز ادامه دارد، صفر مي شود. نرخ رشد جمعيت ما از ۱.۲۹ درصد به صفر درصد مي رسد و ثابت مي ماند و بعد هم چون باروري کل زير حد جانشيني است، نرخ رشد جمعيت منفي مي شود و پس از آن قدر مطلق جمعيت نيز کاهش مي يابد.دکتر محمودي ادامه مي دهد: تعداد تولدها در سال حدود يک ميليون و 400 هزار کودک است. اگر با همين روند کاهشي باروري مواجه باشيم تعداد تولد ها در سال 1420 به 770 هزار نفر کاهش خواهد يافت. يک راهکار اين است که ارتش بايد حرفه اي شود و يا اگر نخواهيم آن را حرفه اي کنيم يک راهکارش اين است که خانم ها هم در سال هاي آينده به سربازي بروند. حرفه اي شدن سربازي چيزي بود که جناب آقاي رضايي هم در تبليغات انتخاباتي اش مطرح کرد. اگر نخواهيد بپذيريد که خانم ها هم به سربازي بروند، حرفه اي شدن سربازي ممکن است ديگر يک انتخاب نباشد. تعداد تولد ها کم مي شود و اين اجازه نمي دهد که مدت زمان سربازي هم کم شود؛ ما کمبود سرباز خواهيم داشت. ساختار جمعيتي ما که تغيير کند به ناچار بايد ساختار نظامي ما هم تغيير کند. ارتش حرفه اي و تغيير اين ساختار هم هزينه بالايي دارد.
ضرورت اجتماعي براي اعمال معافيتها
در اين ميان اگرچه روند رو به نزول جمعيت کاهش کاهش تعداد سرباز را در پي دارد و حتي سياست هاي تشويقي نيز در اين حوزه براي افزايش رغبت جوانان به خدمت وظيفه يا بازگرداندن سربازان فراري و مشمولان غايب به کار گرفته شده است، اما به نظر مي رسد هنوز هم هستند جواناني که فکر مي کنند نبايد به سربازي بروند و عمر خود را در اين راه طي کنند.در اين رابطه سردار حميد صدرالسادات رئيس سازمان وظيفه عمومي با تائيد کاهش ميزان ذکور در سن سربازي مي گويد:ميزان مواليد در کشور کاهش چشمگيري يافته است.براي اعمال معافيت ها يا بايد ضرورت اجتماعي وجود داشته باشد و يا اينکه ميزان مواليد به نسبت نياز آنقدر زياد باشد که امتيازاتي داده شود و عده اي از خدمت نظام وظيفه معاف شوند که براي وضع قوانيني جدي شرايط سنجيده مي شود. البته با توجه به تشديد برخورد با سربازان غايب و فراري، مشمولان فراري و غايب خود را براي سربازي معرفي مي کنند.
نرخ منفي رشد جمعيت
در همبن حال علي اکبر محزون مديرکل دفتر آمار جمعيتي سازمان ثبت احوال کشور نيز در مورد کاهش جمعيت کشور و اثرات آن به مهر گفت:در سال 62 تا 65 انفجار جمعيتي در کشور رخ داد، اما در سالهاي 71 تا 72 بر اساس تنظيم خانواده رشد مواليد از 3.2 به 2.3 درصد رسيد و اين گونه توانستيم جمعيت را کنترل کنيم؛ اما از آن سال به بعد با سقوط آزاد جمعيت کشور روبرو شديم، به طوريکه سرعت کاهش رشد جمعيت در ايران از سرعت کاهش رشد جمعيت متوسط جهاني قاره آسيا و همچنين 26 کشور منطقه مديترانه شرقي بيشتر بوده است. اين آمارها نشان مي‌دهد نرخ رشد جمعيت کشورمان به شدت به سمت منفي شدن در حرکت است.در کشور ما خوشبختانه وضعيت جمعيتي نامناسب نيست و اکنون رشد جمعيت 1.3 است و رشد با فرزندآوري 1.79 است در حاليکه بايد 2.3 باشد و اگر به فکر اصلاح سياست‌هاي جمعيتي نباشيم قطعاً طي 20 تا 30 سال آينده با مشکلاتي که کشورهاي ديگر رو به رو شده‌اند ما هم مواجه مي شويم.
سربازي به عنوان شغل محسوب شود
دکتر محمود روح افزا جامعه شناس نيز در اين باره مي گويد: بحران جمعيت امروز يکي از مهمترين دغدغه هاو تهديدهايي است که کشور با آن روبرو شده است. اگر نتوانيم اين معضل را به خوبي مديريت کنيم با مشکلات عديده اي در آينده روبرو مي شويم که يکي از آنها مقوله نيروي نظامي است. با توجه به کاهش مواليد در سالهاي 72 به بعد، زمينه هاي منفي اين موضوع اکنون با کاهش پسران در سن سربازي خود را نشان مي دهد. اين در حالي است که در 5 سال آينده نيز با مشکل ازدواج اين جوانان روبرو مي شويم. جمعيت ايران رو به کهنسالي مي رود و به نظر مي رسد نمي توان با سياستهاي تشويقي کنوني و با توجه به معيشت و تورم انتظار داشت در کوتاه مدت اين معضل 20 ساله رفع شود. مطمئنا تا 20 سال آينده با روند کاهشي وجود پسران و کمبود سرباز روبرو مي شويم.به گفته اين جامعه شناس بهتر است از سربازان به صورت حرفه اي استفاده کنيم که اين امر مستلزم نگاه حرفه اي به اين دوران است. اگر مسئولان بتوانند اقداماتي را در دستور کار قرار دهند که طي دو سال سربازي، جوان حرفه و شغلي را فرا بگيرد مي توان با اين مشوق جوانان زيادي را به سمت انجام خدمت وظيفه عمومي سوق داد. در غير اين صورت جوان سرخورده شده و فکر مي کند دو سال از عمرش را بيهوده تلف کرده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ایران ، اجتماعی ، امنیتی ، دفاعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, | 10:40 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.