بيخيال زبان و موسيقي، به کودکانمان کدنويسي بياموزيم!


سوالي که مطرح مي‌شود در اينجاست که چه سني براي يادگيري کدنويسي مناسب است و بچه‌ها از کدام سن قادر به درک آن هستند؟
دکتر J. Paul Gibson که رشته اصلي‌اش علوم کامپيوتر است با مطالعاتي که در حوزه روانشناسي آموزشي داشته، مدتي است که بر روي موضوع آموزش کدنويسي به سنين پايين‌تر کار مي‌کند. Gibson از افرادي است که خود از سن ۱۲ سالگي کدنويسي کرده و معتقد است، يکي از دلايلي که يادگيري کدنويسي را براي افراد ۱۸-۱۹ ساله سخت مي‌کند، دير بودن اين سن براي شروع کدنويسي است.
بعد از موفقيتي که دکتر Gibson، از آموزش جاواي ابتدايي توسط پازل‌ها به کودکان ۸-۹ ساله کسب کرد، عزم خود را براي تمرکز بيشتر روي اين موضوع جزم کرده است. او با استفاده از چند برنامه ساده تحت جاوا، در آزمايشات خود توانست کودکان سنين ۵ تا ۶ سال را مجاب کند تا يک برنامه tic-tac-toe بر اساس طي کردن گام به گام مراحلي خاص بنويسند. همينطور موفق شد، با استفاده از توپ‌ها و نخ‌هاي رنگي مقدمات مربوط به گراف‌ها و الگوريتم‌هايشان را به کودکان آموزش بدهد. او در اين‌باره مي‌گويد:
کودکان در سنين ۵ تا ۱۱ سالگي توانايي بسيار زيادي براي يادگيري مفاهيم مربوط به محاسبات و الگوريتم‌ها دارند. اين خجالت‌آور است که آموزش مفاهيم پايه کدنويسي را به سال‌هاي بعد موکول مي‌کنيم.
يکي از مشکلات عمده‌اي که در مسير آموزش کدنويسي به سنين پايين‌تر وجود دارد، تفکر خانواده‌ها در اين باره است. خانواده‌ها ديگر به خوبي مي‌دانند که مغز در سال‌هاي ابتدايي زندگي توانايي زيادي براي يادگيري زبان دارد، موضوعي که از آن مطلع نيستند اين است که همان مکانيزمي از مغز که يادگيري زبان را آسان مي‌کند، يادگيري مفاهيم کدنويسي را نيز در اين سن راحت‌تر و سريع‌تر مي‌کند. مطمئنن کودکان مهدکودکي قرار نيست به نينجاهاي ++C تبديل شوند ولي به راحتي خواهند توانست مفاهيم پايه را ياد بگيرند.
پروژه Code.org
پروژه Code.org پروژه بزرگ خيريه‌اي است که با هدف آموزش کدنويسي به کودکان، توسط هادي پرتوي در آمريکا آغاز شده است. اين پروژه که با روش‌هاي ساده و گرافيکيِ جذاب کدنويسي را به کودکان آموزش مي‌شود، حمايت افراد موثري مانند باراک اوباما، بيل‌گيتس، مارک زاکربرگ و بسياري ديگر از سلبرتي‌هاي جهان را همراه خود دارد. تا کنون نزديک به دو ميليون دانش‌آموز آمريکايي در جريان کمپين‌هاي پروژه Code.org با کدنويسي آشنا شده‌اند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اجتماعی ، فناوری ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, | 10:37 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.