مروري بر رابطه موفق هما و نقي در مجموعه پايتخت



1-اساس زندگي آن ها «ماندن» است؛ نه فرار
«هما» و «نقي» براي ساختن يک زندگي ازدواج کرده اند؛ نه فقط براي خوش بودن. آن ها در زندگي مشترکشان با مشکلاتي روبه رو مي شوند که هر کدام به تنهايي مي تواند کانون يک خانواده سست بنياد را از هم بپاشد مثلا مشکلات شديد مالي، ادامه تحصيل هما و حتي سطح بالاتر تحصيلي او نسبت به همسر معمولي اش و نيز حضور پدري بيمار و مبتلا به فراموشي در خانواده آن ها، افسردگي نقي و کج خلقي هاي او در پي شکست در کشتي و... مطمئنا در اين شرايط به کسي «خوش نمي گذرد» اما اين زوج بنا را بر «ماندن» گذاشته اند و به جاي اين که موقع بروز مشکل به اين فکر کنند که «چطور خودم را خلاص کنم» تمام هم و غمشان اين است که «چطور مي توان شرايط را بهتر کرد» يعني استفاده از سلاحي قدرتمند براي دوام ازدواج که شايد زوج هاي اين دوره زمانه کمتر به آن مسلحند.


2-رابطه شان دو طرفه است
اگر «هما» براي همسرش صبوري مي کند و با بدخلقي هاي او مي سازد نقي هم براي دانشگاه رفتن او زحمت مي کشد زماني که «نقي» بيکار مي شود، «هما» مي کوشد تا با پيدا کردن کاري، خانواده از نظر اقتصادي فلج نشود و در عوض «نقي» هم به آب و آتش مي زند تا خانه و کاشانه اي مناسب براي خانواده اش تهيه کند. اگر «هما» از هيچ چيز دريغ نمي کند. «نقي» هم براي او کم نمي گذرد. احترام آن ها دو طرفه است و عشقشان و صبرشان هم همين طور. اين رابطه، اتوباني دوطرفه است که هرگز تعادلش را از دست نمي دهد و به بيراهه کشيده نمي شود در يک کلام، آن ها هر دو براي هم جان مي دهند.

3-شبکه خانوادگي و اجتماعي حمايتگر دارند
هما و نقي يک شبکه اجتماعي قدرتمند و دلسوز دارند که پشتوانه بزرگي براي ازدواجشان محسوب مي شود . آن ها در هنگام مواجهه با مشکلات کمرشکني که ممکن است خانواده به تنهايي نتواند از پس آن بربيايد و زندگي شان را رو به زوال ببرد از حمايت اجتماعي استفاده مي کنند تا از اين مرحله دشوار عبور کنند مثلا وقتي هما به خيانت همسرش مشکوک مي شود اين خانواده است که او را حمايت مي کند تا دست به کارهاي احمقانه نزند و وقتي نقي با او قهر مي کند اين خانواده است که به آشتي شان کمک مي کند و حتي وقتي خانه شان خراب مي شود آن ها در خانه خواهر نقي ساکن مي شوند...

4-خودخواهي وجود ندارد؛ من و تو يکي هستيم
در حقيقت اين زوج با هم و در کنار هم پيش مي روند نه در مقابل هم. اگر قرار است راهي رفته شود با هم آن را طي مي کنند نه به تنهايي. اگر نقي مي خواهد کشتي بگيرد هما هم در کنارش مي ماند و تشويقش مي کند اگر چه زياد موافق اين موضوع نيست. اگر هما مي خواهد دانشگاه برود نقي از او حمايت مي کند اگر چه زياد دلش راضي نيست. موفقيت نقي در مسابقات همان موفقيت هماست. آن ها به هيچ وجه مصداق «دو روح در يک بدن» نيستند اما اتحادي ميانشان وجود دارد که هيچ چيزي نمي تواند بين آن ها فاصله ايجاد کند.

5-پايبند به اخلاقيات و معنويات هستند
مهم ترين چيزي که همواره در پس زمينه زندگي اين زن و شوهر وجود داشته و دارد رابطه آن ها با خداوند است . آن ها به نيرويي ماورايي و قدرتي برتر متصل هستند که در پيچ و خم و سختي هاي زندگي به آن ها اجازه نمي دهد کم بياورند و خودشان را گم کنند.اين معنويت، مانند ريسماني محکم و نامرئي آن ها را به هم وصل کرده است و دل هايشان را محکم نگه مي دارد علاوه بر اين، هر دو انسان هايي متعهد و پايبند به اخلاقيات هستند و اصول نانوشته اما محکمي درزندگي شان رعايت مي شود که پشتوانه اطمينان و اعتماد متقابل زن و شوهر نسبت به هم است. 

6-آشکارا به هم محبت مي کند
نقي هما جان از دهانش نمي افتد. او همسرش را به اسم بچه هايش صدا نمي کند ، او را خانم، حاج خانم، عيال يا منزل خطاب نمي کند بلکه به اسم کوچکش آن هم با پسوند «جان» صدا مي زند. «جان» پسوند رايج مازندراني هاست. هما آشکارا به همسرش محبت کرده و به او افتخار مي کند. آن ها رفتارهاي محبت آميزشان را به بهانه حضور بچه ها يا ديگران به رفتارهاي سرد تبديل نمي کنند. همه مي دانند که دوپينگ نقي همسرش است و تمام فکر و ذکر هما، خوشحالي شوهرش. آن ها از کوچک ترين فرصت براي نشان دادن ارادتشان نسبت به هم استفاده مي کنند. همين محبت ها، هر چند به سادگي يک سورپرايز «چاي با استکان و نعلبکي و قند» باشد به جاودانگي عشق آن ها کمک کرده است.

7-از هم معذرت خواهي مي کنند و همديگر را مي بخشند
هما به خاطر دروغي که در مورد مسابقات کشتي به همسرش گفته معذرت خواهي مي کند و نقي هم به سادگي اين دروغ بزرگ را مي بخشد چون مي داند که همسرش به خاطر خود او اين کار را کرده است و در مقابل هما هم از حرف نقي، که مي گويد زن را بايد بچسباني به آشپزخانه، به سادگي عبور مي کند جمله اي که مي تواند آغاز جنگي آتشين باشد چون مطمئن است همسرش جز براي راحتي او و حفظ احترام او کاري نمي کند. آن ها نمي گذارند هيچ کدورتي از هم در دلشان باقي بماند و همين دوري و نزديکي هاي عاطفي، عشقشان را شعله ور نگه مي دارد.


8-قدرشناس هم هستند
نقي کارش را از دست داده و خانه نشين شده است در کشتي هم شکست خورده و مشکلات مالي فراوان دارد اما با وجود افسردگي هاي فراوانش فراموش نمي کند که همسرش هم خارج از خانه و هم در خانه صبورانه در تلاش است بنابراين آشکارا از هما قدرداني مي کند و به او مي گويد که مي فهمد او هم در بيرون خانه زحمت مي کشد. هما همسرش را قهرمان زندگي خود و بچه ها مي داند کشتي گيري که «ببرد يا ببازد براي آن ها هميشه قهرمان است.» و چنين همسراني هستند که حقيقتا «فدايي دارند»!


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ایران ، اجتماعی ، امنیتی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, | 18:31 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.