تحول در صنعت دفاعي ايران با رونمايي از زره پيشرفته مايع



آخرين نمونه از اين دست، نابودي تانک‌هاي مرکاوا3 و مرکاوا4 ارتش رژيم صهيونيستي توسط موشک‌هاي ضدزره حزب‌الله لبنان در جريان جنگ 33روزه بود که تبليغات اسرائيل در مورد تانک‌هاي مرکاوا (Merkava) را زير سؤال برد.هم اکنون متخصصان کشورمان نسل جديدي از زره‌هاي محافظتي تانک‌ها و خودروهاي زرهي را در کشور توليد کرده‌اند که از قويترين و پيشرفته‌ترين زره‌هاي دنيا محسوب مي‌شود.امير پوردستان درباره اين دستاورد جديد نيروهاي مسلح گفته است: يکي از تجهيزاتي که در صنعت دفاعي انقلاب ايجاد کرد، زره مايع است. به‌گفته وي، صنايع دفاعي ايران موفق شده که وزن جليقه ضدگلوله را به يک‌دهم تقليل دهد.زره‌هاي پيشرفته کامپوزيتي، اصطلاحاً زره مايع نام دارد. زره‌هاي کامپوزيتي (ترکيبي) به نسل جديد زره‌هاي نظامي گفته مي‌شود که به‌سرعت در حال جايگزيني با زره‌هاي يک‌لايه (فولادي) و آسيب پذير قديمي هستند و از تفاوت‌هاي عمده آن با زره‌هاي معمولي مي‌توان به چندلايه بودن آن اشاره کرد.

اين زره که مبتني بر فناوري زره مايع (STF) و به‌کارگيري الياف منحصر به فرد ساخته شده است، در برابر گلوله‌هاي هسته فولادي ضدزره، مقاوم بوده و الزامات استانداردهاي نظامي جهاني در آن به کار گرفته شده است.اين لايه‌هاي بسيار مقاوم که عمدتاً از جنس استيل و سراميک و فولاد سخت هستند، با فاصله روي هم قرار مي‌گيرند و فضاي خالي بين آنها با آلياژهاي سخت پوشانده شده و مقاومت زره را در مقابل موشک‌هاي ضدزره به‌ميزان قابل توجهي افزايش مي‌دهد.

ويژگي‌هاي زره مايع
ـــ استفاده از فناوري پيشرفته STF در ساخت زره
ـــ سبک‌وزن بودن زره
ـــ کاهش حدود 76 درصد وزن خودروي زرهي

مايع به کار رفته در اين زره، همان "پلي‌‌اتيلن گليکول" است. اساس کار به اين صورت است که لايه‌هاي مورد نظر کولار را با مايع مورد نظر که رقيق و ترکيب شده است حرارت مي‌دهند تا در حين بخار شدن اتانول موجود مواد اصطلاحاً به خورد لايه‌هاي کولار برود.بر اساس آزمايشات انجام شده روي کولار، 4 لايه پوشش کولاري که از اين مايع به‌عنوان پوشش بر روي خود بهره مي‌برند تواني برابر 14 لايه کولار بدون استفاده از اين مايع را دارند. اين مسئله يکي از مهمترين نکات مثبت مربوط به استفاده از اين فناوري است که کاهش وزن را هم به‌همراه دارد.کاهش چشمگير وزن زره، در حقيقت يک انقلاب در صنعت ساخت خودروهاي زرهي به شمار مي‌آيد. در حال حاضر در جهان غرب و براي نمونه در آمريکا و انگلستان از زره چابهام در تانک‌هايي مثل آبرامز و يا چلنجر بهره برده مي‌شود. اين تانک‌ها بيش از 60 تن وزن داشته و اين افزايش وزن باعث شده که تا حدي از تحرک اين تانک‌ها کاسته شود.

عملکرد اين زره به‌گونه‌اي است که اگر يک گلوله يا موشک به زره هوشمند اصابت کند، زره مايع هوشمند بلافاصله به آن نقطه تزريق شده و زره تبديل به ماده سخت مي‌شود و مقاومت آن به‌گونه‌اي افزايش مي‌يابد که از نفوذ گلوله جلوگيري مي‌کند. تمام اين واکنش، در کمتر از يک‌هزارم ثانيه روي مي‌دهد.
در حال حاضر در آمريکا از زره کولار غير از زره‌هاي انفرادي، در زره ناوهاي هواپيمابر و رزم‌ناوها نيز بهره برده مي‌شود و اصولاً امکان استفاده از کولار در خودروهاي زرهي و تانک‌ها و در همه وسايل نقليه ممکن است. حال مي‌توان گفت 76 درصد کاهش در وزن زره يک تانک که بخش عمده وزن تانک را شامل مي‌شود، مي‌تواند در مجموع، کاهشي حدود 50 درصدي در وزن کل تانک به‌همراه داشته باشد.اين بدين معناست که حالا شما با داشتن همان قدرت موتور سابق، شتاب، ميزان مهمات قابل حمل، سرعت خودروي زرهي و مقاومت محافظ تانک و يا خودرو را افزايش داده‌ايد.دستيابي به چنين دستاوردي، ايران را در زمره چندين کشور معدود دارنده چنين فناوري‌هايي قرار مي‌دهد و به‌گفته فرمانده نيروي زميني ارتش، با دستيابي به چنين دستاوردي، در صنعت دفاعي کشور انقلاب رخ داده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ایران ، فناوری ، دفاعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 6 ارديبهشت 1393برچسب:, | 15:35 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.