پانزده پيش‌بيني در مورد آينده اينترنت


اين کارشناسان در مورد تاثيرات اين تغييرات بر زندگي بشر با يکديگر اختلاف نظر دارند. اصلي‌ترين نگراني‌هاي پيش‌روي در گسترش استفاده از اينترنت را بايد امکان گسترش بداخلاقي در حوزه مجازي، زيرپاگذاشتن اصول انساني، اشاعه ناهنجاري‌ها و خشونت، نقض گسترده حريم خصوصي و نيز سرقت اطلاعات شخصي کاربران دانست. اما بهتر است سخن کوتاه کنيم و نگاهي اجمالي به 15 پيش‌بيني ارائه شده از سوي اين کارشناسان در مورد آينده وب در ده سال آينده بيندازيم:
1 ـ به اشتراک‌گذاري اطلاعات روي شبکه جهاني ساده‌تر شده و بسيار آسان‌تر و سريع‌تر از امروز مي‌توان اين کار را به انجام رساند. بهره‌گيري از ايميل، وبلاگ‌نويسي، شبکه‌هاي اجتماعي مختلف و نيز فضاي ابري از مهم‌ترين شيوه‌هاي به اشتراک‌گذاري اطلاعات بين کاربران معمولي است.
2 ـ گسترش اينترنت سبب افزايش ارتباط موثر جهاني مي‌شود. اين امر به نوبه خود مي‌تواند به نزديکي هر چه بيشتر جوامع انساني و گسترش صلح و دوستي در جهان بينجامد. افزايش درک متقابل ناشي از ارتباط موثر نه‌تنها مي‌تواند جلوي بسياري از سوء‌تفاهمات و دشمني‌هاي بي‌منطق را بگيرد، بلکه مي‌تواند برخي مشکلات و دشمني‌هاي فعلي موجود را نيز حل کند.
3 ـ اينترنت اشيا (Internet of things) و هوش مصنوعي آگاهي بيشتر بشر از دنياي اطراف و تاثير رفتارش بر دنيا را در پي دارد. «شبکه اشيا» امکان ارتباط بين دستگاه‌هاي مختلف را فراهم مي‌سازد. براي نمونه با به اشتراک‌گذاري خودکار اطلاعات از وسايل خانگي نظير يخچال مي‌توان از محتويات آن باخبر شد يا با تنظيم سيستم گرمايشي و سرمايشي خانه، بر ميزان بهره‌وري در مصرف انرژي افزود. هوش مصنوعي نيز کاربردهاي شگفت‌انگيزي خواهد داشت. براي نمونه خودروهاي بدون راننده يا سيستم‌هاي هوشمند تشخيص پزشکي را بايد از جمله اين کاربردهاي هوش مصنوعي دانست.
4 ـ واقعيت افزوده هر چه بيشتر در دستگاه‌هاي پوشيدني نظير عينک گوگلي جاي مي‌گيرد. اين فناوري کاربردهاي بسيار گسترده‌اي در زندگي روزمره خواهند داشت. بهره‌گيري از واقعيت افزوده در خودروها مي‌تواند مانع تصادفات و تلفات جاده‌اي شود. بهره‌گيري از ابزارهايي نظير عينک گوگلي يا ساعت‌هاي هوشمند مي‌تواند نقش مهمي در پايش سلامت فرد و در نتيجه ارتقاي سلامت عمومي جامعه داشته باشد.
5 ـ افزايش آگاهي اجتماعي از تحولات محلي و جهاني از ديگر تاثيرات اينترنت بر زندگي بشر خواهد بود. تحولات صورت گرفته در کشورهاي عربي که در اصطلاح «بهار عربي» ناميده شده و به سقوط رژيم‌هاي وابسته و خودکامه را در اين کشورها انجاميده مي‌توان از جمله مهم‌ترين اثرات تبادل اطلاعات در شبکه جهاني دانست. به اين ترتيب مي‌توان پيش‌بيني کرد اينترنت بتواند زمينه آگاهي اقشار مختلف جامعه و در نتيجه گسترش مردمسالاري را هر چه بيشتر فراهم سازد.
6 ـ گسترش اينترنت و شبکه‌هاي اجتماعي به معناي کمرنگ‌ترشدن مرزهاي جغرافيايي خواهد بود. در واقع اينترنت و به طور کلي روند جهاني‌سازي مفهوم سنتي دولت ـ ملت را با چالش‌هاي جديدي روبه‌رو مي‌سازد، زيرا افراد با علايق مشترک در سراسر دنيا به نوعي مي‌توانند نوعي ملت مجازي را تشکيل دهند.
7 ـ در چند سال آينده به احتمال زياد اينترنت با تغييرات ساختاري زيادي روبه‌رو مي‌شود. ممکن است شبکه يکپارچه جهاني به چند شبکه مجزا ولي متصل به هم تبديل شود. نگراني از تسلط قدرت‌هاي جهاني و بويژه ايالات متحده بر شاهراه‌ها و زيرساخت‌هاي عمده اينترنت را بايد اصلي‌ترين دليل گسترش چند شبکه اينترنت به جاي يک شبکه واحد دانست.
8 ـ اينترنت سبب شکل‌گيري تحولي بنيادين در آموزش و پرورش مي‌شود. گسترش مدارس و دانشگاه‌هاي مجازي و نيز ارائه دروس به صورت آنلاين نه‌تنها مي‌تواند فرصت‌هاي برابر را براي اقشار مختلف مردم به منظور ادامه تحصيل در سطوح مختلف (از ابتدايي گرفته تا دانشگاه) فراهم سازد، بلکه حتي هزينه‌هاي آموزش و پرورش را نيز به طور قابل توجهي کاهش مي‌دهد. امکان مشارکت گسترده‌تر در حوزه تهيه محتواي آموزشي و بحث و گفت‌وگوي بيشتر در اين خصوص نيز بر کيفيت سيستم‌هاي آموزشي مي‌افزايد.
9 ـ شکل‌گيري قوانين و مقررات جديد به دليل گسترش اينترنت مي‌تواند موجب نارضايتي برخي افراد و گروه‌ها و حتي بروز خشونت شود.
10 ـ امکان گسترش نقض حقوق انساني و زير پا گذاشتن اصول اخلاقي را مي‌توان يکي از پيامدهاي گسترش استفاده از اينترنت دانست. کلاهبرداري، ترويج خشونت، هرزه‌نگاري و همچنين توليد و پخش انواع ويروس، تروجان و بدافزار را بايد از مهم‌ترين پيامدهاي ناگوار گسترش اينترنت دانست.
11 ـ دولت‌ها و سازمان‌هاي بزرگ براي مقابله با اين تهديدات، قوانين و مقررات جديدي را وضع خواهند کرد. با اين‌که اين قوانين تا حدي مي‌تواند موفق باشد، اما همچنان راه‌هاي ميانبري براي عبور از آن وجود خواهد داشت. از آن مهم‌تر اين‌که برخي دولت‌ها ممکن است از شرايط موجود سودجويي کرده و به بهانه تامين امنيت و حريم خصوصي در زندگي کاربران دخالت کنند. جاسوسي سازمان امنيت ملي آمريکا از ميليون‌ها شهروند اين کشور و نيز بسياري از کشورهاي دنيا را بايد نمونه آشکار اين سوءاستفاده دانست.
12 ـ کاربران همچنان مساله حريم خصوصي را ناديده گرفته و دسترسي به اطلاعات و به اشتراک‌گذاري آن را مهم‌تر تلقي خواهند نمود. براي نمونه درست همان طور که امروز کاربران فيسبوک با وجود آگاهي از دسترسي سازمان‌هاي امنيتي ايالات متحده به اطلاعات آنها همچنان به حضور در اين شبکه ادامه مي‌دهند، در آينده نيز بايد شاهد اين تداوم اين رويه بود.
13 ـ سرعت تغييرات در شبکه جهاني و شکل‌گيري روندهاي جديد به حدي سريع است که نبايد انتظار واکنش سريع به آن از سوي کارشناسان و سازمان‌ها را داشت.
14 ـ بسياري از افراد از اثرات گسترده شبکه جهاني بر زندگي روزمره و شبکه‌هاي ارتباطي آگاه نيستند. به هر حال دامنه اثرات اينترنت بر اين حوزه‌ها بسيار بيشتر خواهد بود.
15 ـ پيش‌بيني دقيق آينده مي‌تواند راه‌حل‌انديشي براي آينده و چالش‌هاي پيش‌رو را تسهيل کند. درواقع با شناسايي فرصت‌ها و تهديدها و فراهم‌کردن زمينه بهره‌گيري درست از موارد مثبت رويارويي موثر با تهديدات پيش‌رو مي‌توان آينده را به شکل ديگري رقم زد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اجتماعی ، فناوری ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 6 ارديبهشت 1393برچسب:, | 15:33 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.