دستاوردي برتر از استانداردهاي ناتو



در ابتدا کامپوزيتي سراميکي توليد و ساخته شد و بيشتر درجليقه هاي ضدگلوله، تانک ها، خودروهاي نظامي و اجزاي مهم هليکوپترها به کار رفت. زره هاي کامپوزيتي سراميکي معمولاً شامل يک سراميک تک فاز يا يک بدنه کامپوزيتي سراميکي هستند که به وسيله يک لايه انعطاف پذير نظير کولار، اسپکترا، فايبرگلاس يا ديگر مواد پليمري حفاظت مي شوند. علاوه بر آن فلزات نرمي نظير آلومينيوم نيز مي توانند به عنوان لايه محافظ استفاده شوند معمولا در هنگام برخورد گلوله سطح سخت سراميک در اثر برخورد ترک و شکسته مي‌شود و بيشتر انرژي گلوله گرفته شده و مابقي نيز به وسيله لايه انعطاف پذير و نرم پشتي گرفته مي‌شود البته در دهه هفتاد ميلادي انواع ديگري از سراميک ها در سيستم هاي پيچيده زرهي با موفقيت استفاده شدند. اين سراميک ها شامل ترکيبات نيتريدي، اسپينل و ترکيبي از کاربيدها، سيليکون کاربيد و سيليکون بود.

اما با مدرن شدن تجهيزات دفاعي و نظامي جديديترين زره‌هاي هوشمند براي استفاده در تجهيزات نظامي مورد استفاده قرار گرفت که سازمان تحقيقات و جهاد خودکفايي نيروي زميني ارتش طراحي و ساخت براي خلق تجهيزات متناسب با حوزه نبرد آينده به منظور تکميل شايستگي‌هاي کليدي خود در حوزه زرهي و دستيابي به فناروريهاي نوين و اثر بخش را محور اصلي پروژه تحقيقاتي خود قرار داد و به منظور پر نمودن خلا فناوري موجود در ورقهاي مقاوم زرهي پروژه‌اي با هدف کسب دانش فني توليد يک ورق محافظ زرهي مقاوم و ارزان با قابليت انبوه بدون نياز به سرمايه گذاري کلان صنعتي را تعريف و اجرا کرد.

لذا با استفاده از از فناوريهاي نوين در ترکيب کامپوزيت‌هاي مرکب و تلفيق آن با مايع هوشمند اس تي اف (که ترکيبي منحصر به فرد بوده و نمونه مشابه آن در هيچ مرجعي يافت نشده است)مبتني بر فناوري نانو،زره کامپوزيتي هوشمند مقاوم در مقابل گلوله‌هاي کاليبر هسته فولاد ضد زره طراحي،ساخته و به صورت عملياتي با موفقيت کامل آزمايش شد.

از ويژگيهاي منحصر بفرد اين محصول نوين جهاني ترکيب استفاده شده از فناوريهاي نوظهور شامل STFفناوري نانو و عاملدار کردن نانو مواد با گروههاي عملي،ترکيبات خاص پلي اتيلن،رزين،و الياف سراميک است که اين محصول بسيار برتر از زره‌هاي مشابه فلزي بافولاد تحريمي آرموکس آلياژي برابر استانداردهاي بين المللي ناتو است.

فناوريهاي مربوط به طراحي زره‌هاي کامپوزيتي و هوشمند آن با استفاده از زره مايع براي اولين بار در ايران در اين پروژه به کار رفته است و STFبه کار رفته در آن موجب هوشمند سازي محصول در خصوص عکس العمل در مقابل ضربات ناگهاني و با سرعت بالا مانند گلوله‌هاي کاليبر 50 از فاصله 30 متري شده است.

از جمله ويژگيهاي منحصربفرد اين زره ترکيبي اين است که ضمن داشتن مقاومت برابر با نفوذ همانند زره فولادي آرموکس آلياژي داراي 76 درصد وزن آن مي باشد به طوري که اين محصول مي‌تواند در کليه سامانه‌هاي نيروهاي مسلح شامل خودروهاي کامپوزيتي ضد گلوله،سنگرهاي ضد گلوله،طراحي شيلترهاي خاص، پيشاني‌هاي جنگي خاص تقويت زره‌هاي موجود و موارد ديگر مورد استفاده قرار گيرد.

عملکرد اين محصول به گونه‌اي است که زماني که يگ گلوله به زره هوشمند اصابت کند زره مايع هوشمند تزريق شده در اين زره تبديل به ماده اي سخت مي‌شود و مقاومت آن به گونه‌اي افزايش مي‌يابد که در کمتر از يک هزارم ثانيه از نفوذ گلوله جلوگيري مي‌کند و جالب اينکه هرچه سرعت گلوله بيشتر باشد اين ماده هوشمند سختي بيشتري از خود نشان مي‌دهد.اين افزايش ويسکوزيته که در گذار SFT از مايع به جامد در حين ضربه اتفاق مي افتد و از حرکت گلوله جلوگيري کرده و باعث اتلاف انرژي بيشتر مي شود.

ديگر مزيت بزرگ الياف اشباع شده،STFمحافظت درمقابل سلاح‌هاي سرد مانند چاقو و به طور کلي در مقابل سوراخ شدگي است و اس تي اف خلل و فرج بين رشته‌هاي الياف را پر مي‌کند و باعث افزايش استقامت الياف مي‌شود اين محصول در جشنواره سلمان فارسي در حوزه فناوري محور مقام دوم جشنواره را در کل نيروهاي مسلح دريافت نمود.

در حال حاضر نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران تنهادارده دانش فني زره کامپوزيتي هوشمند در کشور است و از جمله برنامه‌هاي اين نيرو ارائه محصولات متنوع در اين خصوص است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اجتماعی ، سیاسی ، دفاعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1393برچسب:, | 15:34 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.