گزارش تفصيلي "جهان نيوز" از کارنامه 30 ساله فساد در دانشگاه آزاد


دانشگاه آزاد ستاد انتخاباتي مي ­شود!

هاشمي‌رفسنجاني رئيس هيئت موسس و هيئت‌امناي دانشگاه آزاد طي سخناني تاکيد کرد که: «هر کسي مي‌تواند سند بياورد که ما يک بار هم در اين سال‌ها کوچک‌ترين استفاده انتخاباتي از دانشگاه آزاد کرديم. هيچ؛ بنا هم نداريم.»

اين سخنان در حالي مطرح مي‌شود که دانشگاه آزاد در دوره مديريت عبدالله جعفرعلي جاسبي، از چهره‌هاي مورد حمايت و نزديک به هاشمي‌رفسنجاني، همواره از سوي منتقدان به سوء استفاده از اين دانشگاه در راستاي مسائل انتخاباتي متهم بوده است و در اين باره اسنادي نيز تاکنون در رسانه‌ها منتشر شده است.

يکي از اسناد مورد اشاره منتقدين درباره تلاش‌هاي انتخاباتي مسئولان دانشگاه آزاد، به صورتجلسه‌اي مربوط مي‌شود که طي آن حسين اميدوار، مشاور عبدالله جاسبي و مديرکل وقت تشکل‌هاي سياسي دانشجويي دانشگاه آزاد، از اساتيد و دانشجويان و تشکل‌هاي اين دانشگاه مي‌خواهد که در انتخابات ۸۸ از ميرحسين موسوي حمايت کنند.

پس از انتشار سند کمک مالي جاسبي به ستاد انتخاباتي کروبي و نيز مدارک مربوط به حمايت تمام قامت اين دانشگاه از ميرحسين موسوي، هم زمان با انکار مقامات دانشگاه آزاد در زمينه ورود اين موسسه بزرگ آموزشي به رقابت‌هاي انتخاباتي، اسنادي منتشر شده حاکي از پشتيباني رسمي اين دانشگاه از ستاد انتخاباتي آيت الله هاشمي رفسنجاني در انتخابات سال ۸۴ دارد.

در حالي که جاسبي طي بخشنامه اي به شماره ۴۱۸۹۹ اعلام مي‌دارد روسا و مسئولين داشگاه حق ندارند امکانات دانشگاه را جهت حمايت کانديداها مورد بهره برداري قرار دهند، اما در همان ايام علي هاشمي به عنوان رئيس ستاد انتخابات حزب کارگزاران سازندگي طي حکمي آقاي عادل نوروزي رئيس دانشگاه آزاد واحد ايلام را به عنوان رئيس ستاد انتخاباتي حزب کارگزاران در استان ايلام منصوب مي‌کند.

حتي در برخي از واحدهاي دانشگاه آزاد نيز از طرف سازمان مرکزي اين دانشگاه مجوزي صادر مي‌گردد که با استناد به آن از دانشجوياني که به دليل فعاليت‌هاي انتخاباتي (در ستاد آيت الله هاشمي رفسنجاني) نتوانسته‌اند در امتحانات خود شرکت کنند امتحان مجدد و خارج از نوبت به عمل آيد.

علاوه بر اين، در ۱۱ خرداد ۸۴ جلسه اي به رياست مشاور عالي دکتر جاسبي در هتل بين المللي تهران برقرار و مصوبات مربوط به تعيين مکان ستادهاي انتخاباتي آيت الله هاشمي و مواردي از اين قبيل در آن نهايي مي‌شود. در اين جلسه مقرر مي‌گردد که عنوان نام ستاد در سراسر واحدها و استان‌ها به “ستادهاي مذهبي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مزبور” تغيير نام دهد.

از بازوهاي اصلي دانشگاه آزاد که با پوششي غير انتخاباتي به حمايت و پشتيباني ستادهاي آيت الله هاشمي رفسنجاني مي‌پرداخت هيات هاي مذهبي واحدهاي دانشگاه آزاد سراسر کشور است که تحت رياست مشاور عالي جاسبي فعاليت مي‌کنند. اين هيات ها موظف مي‌شوند که حمايت‌هاي انتخاباتي خود از ستاد جاسبي را کاملا مخفيانه انجام داده و اسناد و فاکتورهاي مالي را جهت تسويه حساب بدون لفظ انتخابات و نام کانديدا (آيت الله هاشمي) به مرکز بفرستند که برخي از اين هيات ها به دليل عدم شناخت مسائل مالي، فاکتورها و اسناد را به عنوان ستاد انتخاباتي آيت الله هاشمي رفسنجاني به تهران ارسال مي‌کنند.

مسعود باستاني از گردانندگان سايت جمهوريت طي اعترافاتي پرده از تخلفات دانشگاه آزاد و همکاري و همراهي آن باجريان برانداز برداشته و گفت: سايت جمهوريت زير نظر مهدي هاشمي رفسنجاني اداره مي‌شد و من به عنوان عضو شوراي سردبيري شيفت بعدازظهر زير نظر افرادي چون کرمي و نوربخش کار مي‌کردم. دفتر اين سايت در يکي از دفاتر دانشگاه آزاد مستقر بود و مبالغي که به ما ارائه مي‌شد از طريق چکي از سوي دانشگاه آزاد بود.

حمزه کرمي، ديگر متهمي بود که نقش محوري در سايت جمهوريت داشته است. وي از نزديکان مهدي هاشمي و داراي پرونده‌هايي است که به واسطه همين نزديکي، رئيس ستاد «ربع قرن دانشگاه آزاد» مي‌شود. اين فرد در پوشش فعاليت براي برگزاري جشن‌هاي ۳۰ سالگي دانشگاه آزاد با دعوت از برخي خبرنگاران حامي جريان فتنه، موج جديد رسانه‌اي را در کشور و در تقابل با اهداف نظام جمهوري اسلامي با هدف زير سؤال بردن نتيجه انتخابات در صورت عدم پيروزي کانديداي خاص ايجاد کرد.

پيش از اين نيز خبر انعقاد قراردادي جالب توجه درباره اجاره ساختماني هزار متري در خيابان شيراز با فاطمه کروبي در رسانه‌ها آمده بود که ظاهراً اجاره هر ماه آن بالغ بر ۳۵۰ ميليون ريال بود! در همين حال روزنامه اعتماد به مديرمسئولي الياس حضرتي از اعضاي شوراي مرکزي حزب اعتمادملي، در تبليغي که يک چهارم صفحه اول اين روزنامه را اشغال کرده بود، محل برگزاري «همايش دانشجويي حاميان کروبي» را سالن ورزشي مجتمع دانشگاهي پيامبر اعظم(ص) که يکي از سالن‌هاي واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد است. برگزاري «گردهمايي ملي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي» در سالن اجتماعات مجتمع آموزشي پيامبر اعظم(ص) با حضور ميرحسين موسوي، زهرا رهنورد و شخص جاسبي، همراه با تعطيلي کلاس‌هاي درس واحدهاي تهران جنوب، تهران مرکز و تهران شمال و اختصاص سرويس اياب و ذهاب براي شرکت دانشجويان در اين ميتينگ تبليغاتي همراه شده است.

پس از مشخص شدن نتايج انتخابات دهم نيز مديران دانشگاه آزاد پروژه اغتشاش را پيگيري کردند و در همين زمينه اقداماتي چون انتشار و توزيع شبنامه، برگزاري تجمع در صحن واحدهاي دانشگاهي، تعطيلي امتحانات و حتي اعزام سازماندهي شده دانشجويان و کارکنان دانشگاه به تجمعات خياباني از سوي مديريت اين دانشگاه مشاهده شد. در همين راستا شنيده شد که دانشگاه آزاد به کارمندان واحدهاي نزديک به تهران اين دانشگاه دستور داده بود با نشانه‌هاي سبز رنگ در نماز جمعه شرکت کنند و البته حقوق اين کار را در پايان ماه دريافت کنند که ظاهراً مهدي هاشمي رفسنجاني به عنوان مسئول دفتر هيئت امناي دانشگاه آزاد و دفتر هيئت مؤسس اين دانشگاه، دستور ابلاغ اين مصوبه را داده بود!

دکتر زاکاني در اين­باره مي­گويد: «يکي از کارهايي که آقاي جاسبي در دانشگاه آزاد مي‌کرد، اين بود که تلاش داشت ظرفيت‌هاي دانشگاه آزاد را در خصوص گروه‌ها و مجموعه‌ها و جريانات سياسي به حرکت درآورد به طوري که از آقاي صدر نائب رئيس مجلس هشتم نقل مي‌کردند که آقاي جاسبي چهارشنبه قبل از انتخابات سال ۸۸ يعني روز ۲۰ خرداد طي تماسي به وي اعلام کرد که بايد نام آقاي موسوي از صندوق‌ها دربيايد و اگر در نيايد مردم به خيابان‌ها مي‌ريزند.»

ديگر شاهد اين حمايت عريان ، اظهارات قربان بهزاديان‌نژاد رئيس ستاد انتخاباتي ميرحسين موسوي بود که در گفت وگو با سايت «انتخاب ۱۰» به صراحت و با افتخار اعلام کرد که «آقاي جاسبي هم کمک‌هايي داشته است، ميزان آن دقيقا يادم نيست ولي کمتر از ۲ ميليارد تومان بود… نمي‌دانم آقاي جاسبي اين پول را از کجا تامين مي‌کند، اما ايشان حامي ميرحسين هستند و ما به منابع مالي حاميان کاري نداريم… ۵هزار لپ‌تاپ اهدايي آقاي جاسبي هم در قالب همان کمک‌هاي ايشان بود که البته رقم آن کمتر از ۵هزار است»!

واحد هاي جامع، بزرگ و کوچک دانشگاه آزاد براي انتخابات

دانشگاه آزاد اقدام به جمع آوري مبالغ کلان براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي دوره نهم کرده و هر دانشگاه را بنا بر نوع آن به واحد هاي جامع، بزرگ و کوچک تقسيم بندي کرده است. اين حساب کتاب مالي دانشگاه آزاد براي انتخابات با اخذ مبلغ ۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ريال براي واحد هاي جامع، ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ريال براي واحدهاي بزرگ و ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ريال براي واحدهاي کوچک حساب کشي مي­کند؛ با توجه به وجود چند صد واحد دانشگاهي آزاد در سراسر کشور مبلغي نجومي براي انتخابات جمع آوري مي­گردد و تمام اين مبالغ در اين صندوق متمرکز مي شود. بنا به توافق نامه شماره ۹۵۸۸ مورخ ۶/۱۱/۱۳۷۶ پيوست، لطفا دستور فرماييد مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ريال از موجودي حساب هاي دانشگاه ازاد واحد آبادان برداشت و به حساب سيبا شماره ۰۱۰۲۴۲۴۲۴۱۰۰۷ بانک ملي شعبه زبرجد به نام سازمان مرکزي دانشگاه آزاد واريز نماييد.

دانشگاه آزاد با ۱ مليون امام و ۱٫۵ مليون دولت شروع کرد

دانشگاه آزاد اسلامي در سال ۱۳۶۱ با استفاده از کمک مالي ۲۲۰ هزار دلار در آن زمان که از سوي مهندس ميرحسين موسوي نخست‌وزير وقت اهدا شد، مراحل تکوين خويش را آغاز کرد. فعاليت اين دانشگاه از اوايل ارديبهشت ماه سال ۱۳۶۲ آغاز شد و در اين سال نيز با دستور موسوي نخست‌وزير، ۱۵۰ ميليون ريال (معادل دو ميليون و ۲۰۰ هزار دلار) براي تأمين مخارج مالي، به دانشگاه آزاد اسلامي اختصاص داده شد. امام نيز ۱۰ مليون ريال به اين دانشگاه کمک کرد.

امروزه دانشگاه آزاد داراي بيش از ۳۰۰ هزار ميليارد تومان سرمايه، ۲۰ ميليون مترمربع فضاي آموزشي، صدها آزمايشگاه و کارگاه و بيش از ۴۰۰ واحد و مرکز آموزشي است. حال چگونه آقايان موسس که ريالي به اين دانشگاه کمک نکرده­اند ادعاي مالکيت اين دانشگاه را دارند.

تولد غيرقانوني يک ارگان فرهنگي

سعيد زيبا کلام در پاسخ به اين سوال که چرا علي‌رغم موجي از شکايات، اعتراضات، و انتقادات فراوان نسبت به نحوة مديريت دانشگاه آزاد و رفتار خودسرانه و بعضاً قانون‌شکنانة آن، هيچ اقدامي صورت نمي‌گيرد و هيچ اصلاحي انجام نمي‌شود مي­گويد: «به همان دليل که دانشگاه آزاد اسلامي توانست با هيأت تحقيق و تفحص مجلس از آموزش عالي کشور همکاري نکند.. به همان دليل که شوراي عالي دانشگاه آزاد که مي‌بايست مطابق ماده ۱۰ اساسنامه اوليه همان دانشگاه هر سه ماه يکبار تشکيل گردد، هيچگاه تشکيل نگرديده است. به همان دليل که اولين جلسه رسمي هيأت مؤسس دانشگاه آزاد در تاريخ ۱۱/۹/۶۱ و جلسه رسمي بعدي، شش سال و نيم بعد يعني در تاريخ ۲۰/۳/۶۸ تشکيل مي‌شود. به همان دليل که دانشگاه آزاد اسلامي در تاريخ ۲۷/۱۱/۶۱ با شماره ۲۴۵۱ در اداره ثبت شرکتها و موسسات غيرتجاري تهران ثبت مي‌گردد در حاليکه ستاد انقلاب ‌فرهنگي تأسيس هرگونه مؤسسه و دانشگاه غيرانتفاعي را در سال ۶۱ ممنوع اعلام کرده ‌بود.

به همان دليل که تأسيس دانشگاه آزاد اسلامي و شروع فعاليت آن از سال ۱۳۶۲ بدون اخذ مجوز تأسيس از شوراي گسترش آموزش عالي و ستاد انقلاب فرهنگي و خارج از حيطه نظارتي وزارت فرهنگ و آموزش عالي صورت ‌مي‌گيرد و تا سال ۱۳۶۶ بدون هيچ مبناي قانوني به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.»

يک سال و نيم از تاسيس دانشگاه ‌نمي­گذشت که جاسبي گفت مي‌خواهيم دوره دکترا بگذاريم در حالي دانشگاه آزاد هنوز يک دوره کارداني را پشت سرنگذاشته است در سال ۶۳ دوره دکترا را تاسيس مي‌کند در حالي که از هيچ جا از جمله وزارت آموزش عالي، وزارت بهداشت، ستاد انقلاب فرهنگي مجوز ندارد دوره دکترا را داير کرده و بعد آن را گسترش مي‌دهد.

حسين کچوئيان در بررسي عملکرد آموزشي دانشگاه آزاد مي‌گويد: «وضعيت دانشگاه آزاد از نظر آموزشي فاجعه‌بار است. ما ظرفيت علمي اين کشور را مي‌دانيم. آقاي دکتر لنکراني زماني به من گفت که ما در کل کشور در فلان رشته ۱۵۰ دانشجوي دکترا مي‌گيريم، درحالي‌که يک واحد دانشگاه آزاد در فلان شهر اين تعداد دانشجو مي‌گيرد. مگر ما در دانشگاه تهران با اين کيفيت چندتا دانشجو مي‌گيريم؟ و فکر مي‌کنيد که ما از اين دانشجويان راضي هستيم؟ حالا شما بياييد در سراسر کشور دانشجو بگيرد و مدرک دکترا توزيع کنيد.»

تنها ۷ واحد از ۴۲ واحد علوم تحقيقات مجوز دارند

فرهاد دانشجو درباره فعاليت‌هاي دانشگاه آزاد مي‌گويد: در حال حاضر تنها ۷ واحد از ۴۲ واحد علوم تحقيقات داراي مجوز هستند افزود: «ساير واحدها قبل از اينکه مجوزهاي لازم را اخذ کنند فعاليت‌هاي خود را آغاز کردند که اين مسئله در دوره رياست آقاي جاسبي از سوي وزارت علوم بارها تذکر داده شد. اگر براي دانشجويان واحدهاي علوم تحقيقات که مجوز فعاليت ندارند مدرکي در زمان فارغ التحصيلي صادر شود اين مدارک در زمان اشتغال به کار آن‌ها با استعلام منفي روبه رو خواهد شد.

جاده دو طرفه مراوده مجلس و دانشگاه آزاد

تابستان سال ۸۴، اندکي پس از طرح تحقيق و تفحص مجلس از دانشگاه آزاد نامه اي در بايگاني اين دانشگاه ثبت شد، که حاکي از تخفيف ۵۰ درصدي شهريه فرزندان نمايندگان مجلس است. در اين نامه تصريح شده است: هرچند که اين تخفيف مشمول اعضاي هيات علمي است، اما با رايزني هاي صورت گرفته به نمايندگان تعميم داده مي شود.

آقاي جاسبي در جمع مديران سازمان مرکزي و رؤساي واحدهاي دانشگاه آزاد هدف خود را از اعطاء تسهيلات ويژه به صاحب منصبان اينگونه توصيف مي‌کند: «اين همه به نمايندگان سرويس مي‌دهيم و متقابلاً ما بايد از حمايت نمايندگان برخوردار باشيم و مستلزم اين است که شما ارتباطتان را با نمايندگان بيشتر کنيد و به طور کلي در سطح استان، در سطح شهر ما بتوانيم با همه مسئولين از جمله نمايندگان ارتباط داشته باشيم تا کارهاي دانشگاه آزاد اسلامي را بتوانيم به خوبي پيش ببريم. اين طور نباشد که جاده يک طرفه باشد و سرويس بدهيم اما از آن طرف ما چيزي نخواهيم.» (بخشي از سخنراني آقاي عبدالله جعفرعلي جاسبي در چهل و پنجمين اجلاس شوراي مرکزي دانشگاه آزاد- ارديبهشت ۱۳۸۱)

دستور خريد ۱۷ميليارد ريالي

سند ديگري از تخلفات زمان آقاي جاسبي بدست آمده که مربوط به دستور خريد ۱۷ميليارد ريالي کتاب خارجي از سوي معاون اداري ومالي اين دانشگاه حسب دستور رئيس سابق دانشگاه آزاد است. اين در حالي است که رئيس اداره تامين تجهيزات خارجي خطاب به مدير کل اداره تامين و توزيع تجهيزات به صراحت اعلام مي­دارد که به دليل هزينه گزاف اين خريد­ها و عدم درخواست هيچ يک از واحدهاي دانشگاه، خريد اين کتاب ها غير ضروري بوده اما معاون وقت دانشگاه خواستار انجام دستور رئيس سابق دانشگاه شده و اعلام مي نمايد که بر اساس دستور وي اين خريد هنگفت انجام شود.

حال سوال اينجاست که رياست سابق دانشگاه آزاد به چه مجوزي و بر اساس چه نيازي خواهان خريد اين مبلغ گزاف کتاب بلا استفاده و پر کردن انبار دانشگاه آزاد بوده و چه منافعي در پشت پرده اين قرارداد وجود داشته است؟

عليرضا زاکاني درباره تخلفات مالي گسترده در دانشگاه آزاد مي­گويد: «در حوزه مالي، دانشگاه آزاد تخلفات گسترده‌اي را انجام داده به طور مثال در واحد علوم تحقيقات طبق بررسي‌هاي انجام شده حدود ۱۰ ميليارد تومان هزينه صرف شده که سندهاي آن موجود نيست. اين روند را مي توان در واحدهاي ديگر همچون دانشگاه آزاد واحد بندر عباس و يا دانشگاه آزاد تبريز نيز به خوبي مشاهده کرد. البته در اين بين اگر کسي با روند آنها مخالفت کند و اعتراضي را صورت دهد به بهترين وجه با او برخورد مي کند.»

جاسبي ماهي ۲۵۰ ميليون تومان براي دانشگاه آزاد خرج داشت

کچوئيان عضو حقيقي شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره ميزان حقوق ماهيانه جاسبي گفته است: «من در مصاحبه قبلي که آقاي جاسبي از آن خيلي ناراحت شده بود حرفم اين بود که شما مديري بوده ايد که حداقل ماهي ۲۵۰ ميليون تومان براي اين مجموعه خرج داشتيد. يعني با خانه، ماشين‌ها و حقوقي که مي‌گيرد ماهي ۲۵۰ ميليون مي‌بايست براي او پرداخت شود و آيا اين مجاز بوده يا نبوده است؟ من از اين قضيه اطلاع نداشتم و آقاي محمديان آن را در جلسه مطرح کردند. البته آقاي محمديان نگفتند که ۲۵۰ ميليون تومان ولي من از مجاري مختلف، از خود دانشگاه آزاد و … وقتي اطلاعات را جمع کردم ديدم ايشان يک چنين هزينه سرسام‌آوري براي اين دانشگاه داشته است.»

ملک موقوفه هدايت با مساحت کل زيربناي ۹۶۷ متر مربع از جمله موارد موقوفه ايست که به عنوان منزل مسکوني در اختيار رئيس دانشگاه آقاي جاسبي بوده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ایران ، اجتماعی ، سیاسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 30 فروردين 1393برچسب:, | 11:0 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.