آيا ميدانيد سبک ترين ماده ي جهان چيست؟


 دانشمندان چيني مي گويند سبک ترين ماده جهان را ساخته اند که مي تواند نقش مهمي را در مبارزه با آلودگي زيست محيطي ايفا کند.
پروفسور جائو چائو از دانشگاه ژجيانگ و مجري اين تحقيقات گفت: اين ماده که چگالي اش فقط 0.16 ميلي گرم در سانتي متر مربع يعني يک ششم چگالي هواست يک هواژل گرافني است که به نام هواژل کربني نيز شناخته مي شود.وي افزود: مهمترين کيفيت اين ماده جديد ساخت آسان آن و توانايي زيادش در جذب نفت است.

اين ماده از يک ژل مشتق شده که مولفه مايع آن که با گاز جايگزين شده است. اين ماده ظاهر جامد دارد که چگالي آن بسيار پايين است.هواژل کربني مي تواند نقش مهمي را در کنترل آلودگي هاي ناشي از نشت نفت ، تصفيه آب و هوا تصفيه هوا ايفا کند.علاوه بر اين، اين ماده ايده آلي براي عايق ذخيره انرژي ، حامل کاتاليستي و جاذب صدا است.

سالهاي سال است که دانشمندان سراسر جهان به دنبال شيوه هايي براي توليد سبک ترين ماده مي گردند.در سال 2011 محققان آزمايشگاه HRL، دانشگاه کاليفرنيا ايروين و موسسه فناوري کاليفرنيا با همکاري يکديگر هواژل نيکل را با چگالي 0.19 ميلي گرم بر سانتي متر مکعب ساختند.

هواژل ساخت چيني ها از راهبرد يخ خشک توليد شده است که رطوبت را از نانولوله هاي کربني و گرافني مي گيرد اما انسجام آنها را حفظ کرده و آن چه را که به اعتقاد آنها سبک ترين ماده جهان است توليد کنند.

ساختار هواژل کربني مشابه اسفنج کربني است. بر خلاف ظاهر شکننده اش خاصيت کشساني فوق العاده اي دارد و پس از فشرده سازي دوباره به حالت اوليه اش بازمي گردد.اين ماده بيشترين خاصيت جذب کننده نفت را دارد. موادي که در حال حاضر توانايي جذب نفت را دارند مي توانند 10 برابر وزن خود اين مواد آلي را جذب کنند اما هواژل ساخت محققان چيني مي تواند تا 900 برابر وزن خود نفت جذب کند. يک گرم از اين هواژل مي تواند هر ثانيه 68.8 گرم مواد آلي جذب کند همين امر اين ماده را به گزينه مطلوبي را براي جذب نفت نشت شده به درياها تبديل مي کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: فناوری ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, | 8:53 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.