اسنودن: برنامه جاسوسي‌ آمريکا فراتر از "شنود مکالمات و رهگيري ايميل‌ها" است


ادوارد اسنودن افشاگر جاسوسي‌هاي آژانس امنيت ملي آمريکا اظهار داشت که فعاليت‌‌هاي تجسسي اين کشور فراتر از شنود مکالمات تلفني و رهگيري ا ‌يميل‌هاي شخصي بوده و تمامي اقدامات و فعاليت‌هاي زندگي افراد را در بر مي‌گيرد.

به گزارش پرس‌تي‌وي؛‌ ادوارد اسنودن افشاگر برنامه عظيم جاسوسي آژانس امنيت ملي آمريکا و "گلن گرين‌والد" از روزنامه‌نگاران مستقل و همکار اصلي وي در انتشار عمومي اسناد افشاشده، با اشاره به برنامه جاسوسي آمريکا هشدار دادند که جاسوسي‌هاي اين کشور بسيار فراتر از شنود مکالمات تلفني و خواندن اي‌ميل‌هاي افراد است.
اين دو، اين اظهارات را روز گذشته (يک‌شنبه) از طريق ويدئو کنفرانس و در نشست سالانه حقوق بشرِ شعبه عفو بين‌الملل در آمريکا بيان کردند.
اسنودن که از مسکو سخن مي‌گفت، اظهار داشت: از طريق "Meta Data" (فراداده) مي‌توان به درک و شناخت گسترده‌تري (از امور شخصي افراد) دست يافت، زيرا اين پديده به‌طور دقيق تمامي فعاليت‌هاي خصوصي در طول زندگي‌مان را جمع‌آوري مي‌کند. اين نوع داده تمامي انواع ارتباطات، گرايش‌هاي سياسي و فعاليت‌هاي واقعي ما را به نمايش مي‌گذارد.
گرين‌والد نيز که با انتشار گزارش‌هاي خود در مورد اسناد افشاشده از سوي اسنودن، حجم و گستره فعاليت‌هاي جاسوسي آمريکا را در معرض ديد همگان قرار داد، در اين نشست اعلام کرد: اميدوارم و بر اين باور هستم با انتشار گزارش‌هاي بيشتر در مورد اين اسناد و آگاهي مردم از گستره جاسوسي‌ها و نقض قوانين صورت گرفته، مردم در مورد اين‌گونه نظارت‌ها و جاسوسي‌هاي احتمالي مراقبت بيشتري داشته باشند.
وي که از برزيل و از طريق تله‌کنفرانس در اين نشست سخنراني مي‌کرد، اعلام کرد: از آن‌جا که رئيس آژانس امنيت ملي آمريکا روزنامه‌‌نگاران مشارکت کننده در افشاي برنامه‌هاي جاسوسي اين کشور را "همدستانِ اسنودن" ناميده است، در صورتي که به آمريکا بازگردم ممکن است تحت تعقيب قضايي قرار بگيرم.
اسناد افشاشده از سوي اسنودن نشان دهنده اين است که تمام مکالمات شهروندان آمريکايي و تمامي ارتباطات اينترنتي در سرتاسر جهان از سوي آژانس امنيت ملي آمريکا جمع‌آوري مي‌شود.
طبق اين اسناد، آمريکا همچنين مکالمات مربوط به حداقل 35 رهبر کشورهاي خارجي را استراق سمع کرده و با همکاري کشورهاي کانادا و انگليس از تمامي مکالمات و مذاکرات خصوصي صورت گرفته در نشست‌هاي جي‌ــ8 و جي‌ــ20 در اين دو کشور جاسوسي کرده است.
اسنودن هم‌اکنون از سوي دستگاه قضايي آمريکا به جاسوسي متهم شده است و به‌گفته يکي از مقامات سابق آمريکا اگر اسنودن در ارتکاب خيانت مجرم شناخته شود، وي را بايد اعدام کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اجتماعی ، سیاسی ، دفاعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 18 فروردين 1393برچسب:, | 9:23 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.