۷ دروغ بزرگ پزشکي در شبکه‌هاي ماهواره‌اي!

قرص‌هاي افزايش قد
ترفند تبليغ اين محصولات خيلي ساده اما تاثيرگذار است. آنها ابتدا جملات و سؤالاتي را مطرح مي‌کنند که مخاطب را به همراهي با تبليغ وا‌مي‌دارد مثلا آيا شما هم از کوتاهي قد رنج مي‌بريد؟ يا اينکه آيا شما هم به دليل داشتن قد کوتاه نمي‌توانيد با فرد مورد علاقه‌تان ازدواج کنيد؟ کافي است جواب مخاطب مثبت باشد تا به قلاب گير کند! حالا وقت آن مي‌رسد که تبليغ براي حل اين مشکلات محصول خودش را معرفي کند. اين محصول ادعا مي‌کند، مي‌تواند باعث رشد قد افراد در هر سني شود (براي همين هم تصوير افراد بالغ را نشان مي‌دهد که ناگهان قد کشيده‌اند!) اما آيا چنين چيزي ممکن است؟
دکتر اميد ظهور، متخصص طب فيزيکي در اين‌باره جواب کوتاه اما کاملا قانع کننده‌اي دارد: «چنين چيزي اصلا امکان ندارد و دروغ محض است، چون بعد از يک سني اپي‌فيزها بسته مي‌شوند.» آخرين سن براي رشد استخوان‌ها و اصطلاحا قد کشيدن ۱۷ تا ۱۸ سالگي است، البته اين سن با توجه به مسائل ژنتيک و نژادي مي‌تواند کمي متفاوت باشد بنابراين خاصيت اين قرص‌ها نه تنها دروغ است بلکه ممکن است باعث ايجاد عوارض هم شود.

کفش‌هاي طبي لاغرکننده
آدم‌هاي خندان در حالي که کفش‌هاي سفيدي را به پا کرده‌اند و خيلي راحت راه مي‌روند و ورزش مي‌کنند محتواي اين تبليغ را تشکيل مي‌دهند؛ تبليغي که اولا ادعا مي‌کند کفش‌هايش «طبي» است و ثانيا مي‌گويد بر اثر نيرويي که به زمين وارد مي‌کند باعث «لاغر شدن» افراد مي‌شود! از متخصص اين زمينه دکتر اميد ظهور در اين باره هم سؤال کرديم. جالب است بدانيد اين ادعا هم دروغ است؛ «کفش طبي مثل عينک است و با توجه به هر فردي بايد اسکن شود.» دکتر مي‌گويد استفاده از کلمه طبي به خيلي از محصولات ارزش‌افزوده مي‌دهد. براي همين هم در اين تبليغات خيلي از اين عبارت استفاده مي‌شود. طبي بودن وقتي اين معني را مي‌دهد که زير نظر پزشک و براي شرايط بيمار ساخته و ضمنا اسکن هم شده باشد در غير اين صورت طبي بودن معنايي جز دروغ بودن ندارد!

اسپري ضد واريس
واريس مشکل خيلي‌هاست؛ مشکلي که در اين تبليغ ادعا مي‌شود تنها با يک اسپري قابل حل شدن است! اما واقعيت با ادعاهاي اين تبليغ خيلي فرق مي‌کند. دکتر بهروز باريک‌بين، متخصص پوست مي‌گويد براي اينکه علت واريس مشخص شود بايد حتما بررسي‌هايي صورت بگيرد؛ «با سونوگرافي داپلر و معاينات محل نارسايي وريدي مشخص مي‌شود.» بعد از آن با توجه به کوچک يا بزرگ بودن واريس، نحوه معالجه هم فرق خواهد داشت. اگر واريس کوچک باشد ليزر، درمان مناسبي خواهد بود اما اگر بزرگ باشد، جراحي و در موارد ورود به رگ‌ها ليزر و سوزاندنشان بهترين روش درمان است. هر دو نحوه درمان بايد کاملا تحت نظر پزشک متخصص صورت بگيرد؛ «چطور مي‌شود شما از يک دارويي استفاده کنيد و آن دارو آنقدر نفوذ و قدرت داشته باشد که وارد پوست شود، داخل رگ برود و آن را از بين ببرد؟ اصولا اين تبليغات کذب هستند.»

شانه ليزري؛ پر پشت کننده مو
ريزش مو يکي ديگر از مشکلاتي است که به‌خصوص بين آقايان شايع است. تعجبي ندارد اگر مخاطبان اين تبليغ بيشتر آقايان باشند. يکي از تصاويري که در اين تبليغ ديده مي‌شود تصوير سر مردي است که موهايش ريخته و بعد با استفاده از شانه ليزري که نور قرمزي دارد موهايش دوباره مي‌رويند و پرپشت مي‌شوند! راستش کذب بودن اين تبليغ در اين نيست که شانه‌هاي ليزري وجود ندارند، بلکه در تصوير موهاي پر پشت مرد حاضر در تبليغ است!
واقعيت اين است که شانه‌هاي ليزري واقعا وجود دارند و نوع معتبر آنها تحت تاييد سازمان غذا و داروي ايالات‌متحده اين شانه‌ها با ليزر کم‌توان فوليکول‌هاي مو را تحريک مي‌کنند اما تاثيرشان آنقدر نيست که تبليغات ادعا مي‌کنند. دکتر باريک‌بين درباره ميزان اين تاثير مي‌گويد:«کلاه يا شانه ليزري در حد خيلي کم يا متوسط تاثير دارد، اينطور نيست کسي که موهايش ريخته با استفاده از اين کالاها خرمني از مو به دست بياورد. اگر دستگاه استاندارد و توان لازم را داشته باشد مي‌تواند باعث قطور شدن موهاي کرکي شود.» اگر قرار است از اين شانه‌ها استفاده شود بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنيد و به دنبال موارد استاندارد و تاييد شده باشيد. هيچ تضميني وجود ندارد که شانه‌هاي ماهواره‌اي دستگاه‌هاي اصل باشند، اشعه ليزرشان استاندارد باشد يا حتي از لامپ‌هاي ال‌اي‌دي به جاي ليزر استفاده نکرده باشند!

داروهاي کاهش وزن در ۲ هفته
اين داروها فاجعه‌بارند! اين جمله را بايد اول از همه مي‌آوردم تا مبادا حتي يک‌درصد به فکر استفاده از آنها بيفتيد! اگر کمي، فقط کمي به مدل‌هاي اين تبليغات دقت کنيد متوجه مي‌شويد که همگي بدون استثنا ورزشکار هستند و براي همين اندام‌شان لاغر و متناسب است. ادعاهايي مثل «ديگر احتياجي به ورزش‌هاي سخت و نفسگير نيست» يا «ظرف يک ماه ۸ تا ۱۰‌کيلو لاغر شويد» را بشنويد ولي باور نکنيد! آنهايي که باور کردند دچار دردسرهاي وحشتناکي شدند که دکتر محمد هاشمي دبير انجمن پيشگيري از چاقي درباره آنها به همه افراد هشدار مي‌دهد؛ «اساسا تبليغات دارو غير مجاز و غير قانوني است. دارو بايد با توجه به شرايط بيمار و توسط پزشک متخصص تجويز شود.» دکتر هاشمي مي‌گويد: «تحقيقاتي در پژوهشکده غدد دانشگاه شهيد بهشتي روي داروهاي مدعي لاغري انجام شده که نتايج بسيار تکان‌دهنده‌اي دارد. اين داروها نه‌تنها به هيچ‌وجه گياهي نيستند بلکه به دليل داشتن هورمون تيروکسين و ايجاد پرکاري تيروئيد به صورت مصنوعي باعث لاغري مي‌شوند. بعضي از اين داروها هم حاوي ماده‌اي است به نام گرد فرشته که نوعي مخدر است و باعث بي‌اشتهايي فرد مي‌شود. جالب است بدانيد شايد اين قرص‌ها در کوتاه‌مدت باعث لاغري شود اما بعد از مدتي نه‌تنها تمام وزني که از دست رفته دوباره برمي‌گردد، بلکه ممکن است وزنتان بيشتر از قبل هم شود.»

دستگاه‌هاي ورزشي جادويي
تعداد دستگاه‌هاي ورزشي که در ماهواره‌ها تبليغ مي‌شود روز به روز بيشتر مي‌شود. در اين تبليغات شما اغلب افراد ورزشکار و خوش‌اندام را مي‌بينيد که خيلي راحت با دستگاه کار مي‌کنند. بيشتر وقت‌ها، تصاوير افرادي که چاق بوده‌اند و بعد «مثلا» با استفاده از اين دستگاه‌ها لاغر شده‌اند هم ضميمه اين تبليغات مي‌شود. با نشان دادن اين تصاوير، افراد چاق با اين عکس‌ها احساس همذات‌پنداري مي‌کنند و درست در اين لحظه است که ممکن است گرفتار تبليغات شوند. اما نظر متخصص ما در اين مورد چيست؟ آيا اين دستگاه‌ها مي‌توانند خطرآفرين باشند؟ جواب او مثبت است؛ «هر فردي با توجه به ميزان انعطاف‌پذيري و آمادگي جسماني‌اش بايد ورزش کند. ممکن است دستگاهي براي افراد ورزشکار يا بعضي از سنين مناسب باشد، ولي مشخصا نمي‌تواند براي همه خوب باشد.» استفاده از اين دستگاه‌هاي ورزشي متاسفانه تاثيراتي دارد که مي‌تواند باعث ديسک ستون فقرات و گرفتگي‌هاي عضلاني شود. دکتر اميد ظهور اسم دستگاه را نمي‌گويد، اما جمله‌اي مي‌گويد که تکان‌دهنده است؛ «به جرات مي‌گويم که بعضي از اين دستگاه‌ها تعداد بيماران ما را بيشتر کرده‌اند.»

کرم رفع دائمي موهاي زائد
درباره کرم‌هايي که مدعي رفع دائمي موهاي زائد بدن هستند هم از پزشک متخصص اين زمينه سؤال کرديم. دکتر بهروز باريک‌بين به ما گفت:« اصولا هيچ دارويي وجود ندارد که بتواند به صورت دائمي فوليکول‌هاي موي زائد را از بين ببرد.» البته داروي معروفي به نام «ونيکا» وجود دارد که به دنبال استفاده از آن رشد مو کاهش پيدا مي‌کند. اما کاهش مو تا زماني ادامه خواهد داشت که از اين دارو استفاده شود. زماني که مصرف دارو قطع شود، رشد موهاي زائد دوباره شروع مي‌شود.»
بنابراين ادعاي اين تبليغ هم دروغين است! اگر اسپري‌ها يا کرم‌هاي از بين برنده دائمي موهاي زائد وجود داشتند اول از همه در مقالات و کتاب‌هاي علمي تاييد مي‌شدند و ديگر اين همه کلينيک‌هاي رفع موهاي زائد توسط ليزر افتتاح نمي‌شد! تبليغات زيبايي بخش بزرگي از تبليغات ماهواره اي را تشکيل مي دهند. چرا که تبليغاتچي ها از اهميت زيبايي براي مخاطبان‌شان آگاه هستند. اما شما جزو دسته اي باشيد که گول نمي‌خورند!

به تبليغات ماهواره‌اي اعتماد نکنيد
يادتان باشد که تبليغاتچي‌ها هر کاري مي‌کنند که شما را تحت تاثير قرار دهند. از آوردن مدل‌هاي زيبا با پوست‌هاي صاف و شفاف و مرداني که موهايشان پرپشت است گرفته تا دستکاري‌هاي بزرگ در واقعيت. مثل همان تبليغي که درباره قرص‌هاي افزايش قد انجام مي‌دهند. شما منبع درآمد اين تبليغات هستيد. قبل از اينکه تحت تاثيرشان قرار بگيريد کمي فکر کنيد، از خودتان بپرسيد اگر هزينه تهيه اين محصولات را به معاينه‌شدن توسط يک پزشک متخصص اختصاص دهيد بهتر نيست؟ قطعا بهتر است. دارو، ماکاروني يا برنج نيست که براي همه افراد مناسب باشد، بايد توسط پزشک متخصص و با توجه به شرايط فرد تجويز شود نه با يک تبليغ ساده. به قول دکتر هاشمي حتي اگر دارويي که مي‌خواهيد مصرف کنيد را از داروخانه و با مجوز وزارت بهداشت تهيه کرده‌ايد سر خود اين کار را انجام ندهيد. يک داروي خيلي ساده و تاييد شده ممکن است براي شما زيانبار باشد. دکتر باريک‌بين هم مي‌گويد معلوم نيست اين داروها کجا توليد شده‌اند:«خيلي وقت‌ها مراجعان ما با استفاده از اين کرم‌ها دچار حساسيت‌هاي تماسي و اگزما شده‌اند.» مطمئن باشيد هيچ‌کس به اندازه خودتان و پزشک متخصص‌تان نگران سلامت شما نيست. به بقيه اعتماد نکنيد!

شماره تلفن‌هاي موقت؛ ويژگي تبليغات
اگر دقت کرده باشيد تلفن‌هايي که براي تهيه اين محصولات ارائه مي‌شود بيشتر شماره‌هايي موقتي هستند که ممکن است طي چند روز بعد عوض شوند. دکتر هاشمي مي‌گويد: «اگر براي تهيه اين محصولات تماس بگيريد متوجه مي‌شويد که هيچ جاي خاصي براي ارائه آنها وجود ندارد و محصول قرار است با پيک به دست شما برسد. حتي اگر راجع به پيک پيگيري کنيد تا ببينيد که محصول را از کجا تهيه کرده، متوجه مي‌شويد که او هم بي‌خبر است، چون فردي محصول را به محل پيک تحويل داده و رفته است! بنابراين هرگز به چنين مواردي که معلوم نيست از کجا آمده‌ اعتماد نکنيد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: امنیتی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 16 فروردين 1393برچسب:, | 10:25 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.